Vietcong multiplayer

Autor: Hannes
Vydáno: 19.8.2003


Jelikož jsem se stal hráčem klanu TJC (The Justice Clan) ve hře Vietcong, rozhodl jsem se napsat takové pokračování recenze na Vietcong, kterou jsem napsal před pár měsíci a kde toho o multiplayeru příliš nebylo. To že jsem členem klanu neberte jako nějkaký ukazatel toho jak jsem dobrý, jsme spíš taková skupinka lidí, kde si rádi zahrajeme :

O popularitě Vietcongu se nemusí pochybovat protože jak singleplayer, tak multiplayer má skvělou odezvu od veřejnosti. Zásluhu na tom má určitě i skvělé počeštění hry, kde si vůbec nešetřilo trošku vulgárními výrazy. Na multiplayerovém módu Vietcongu můžete najít přibližně od 400 do 2700 lidí podle denní doby, nejvíce hráčů je samozřejmě večer. Multiplayer probíhá přes službu GameSpy, ale je zabudovaný ve hře. Nic vám ale nebrání využít GameSpy klienta, který poté hru spustí. Většina hráčů ale tuto možnost nevyužívá.

       

Dalším rozdílem při hraní online je verze hry. Pro Vietcong již vyšlo několik patchů, včetně několika určených pro betatestování. Když se chcete přiojit do některé hry, musíte mít stejnou verzi hry jako host (správce serveru). Většina serverů nyní běží na verzi 1.30, která je poslední, do budoucna už se prý s dalšími moc nepočítá. Pak se dá také najít výrazně méně serverů ve verzi 1.00, což je prostě nainstalovaná hra bez jakéhokoliv upgradu. Jiné verze se vyskytují spíše sporadicky. Ještě upřesním pojem server: serverem je většinou počítač připojený na velmi rychlém připojení, často na páteři sítě, který se ovládá vzdáleným přístupem a běží 24 hodin, takový server prostě běží pořád, pokud se na něm zrovna něco nedělá, nebo se nerestartuje. Takovýchto serverů je většina a jsou nazývány jako dedicated. Server si ale může spustit vlastně kdokoliv, kdo má alespoň nějaké rozumné připojení k internetu, hra není zase až tak náročná, když nejsou na serveru desítky lidí. Těchto serverů je ale mnohem méně, většinou mají horší ping a samozřejmě také neběží celý den.

Jelikož je Vietcong původem česká hra, hrají ho hodně Češi. Jejich komunita je docela početná a mezi klany patří mezi ty lepší BiA, je ale i mnoho dalších dobrých klanů. Mnoho hráčů není s BiA zrovna v nejlepším vztahu, nebudu se tady k tomu tématu vyjadřovat, pro více informací i spekulací navštivte Vietcong forum na adrese www.vietcong.cz/forum. Další početnou komunitou jsou Němci, potom také Holanďané. Například Američana potkáte jenom zřídka, asi také kvůli jinému časovému pásu, ale stejně moc Vietcong nehrají.

Klany většinou hrají na svém serveru za jednu stranu proti zbytku všech návštěvníků a většinou mají dost navrch.. Jedním z hlavních důvodů kromě kvalit hráčů je sehranost týmu, který navíc pro dorozumívání používá některý z programů pro hlasovou komunikaci. Tady je komunita celkem jednotná, téměř všichni používají Team Speak. Existuje ještě několik dalších programů, například jednoduchý Roger Wilco, ale ty nachází uplatnění v jiných hrách. Každý větší klan má svůj Team Speak server, my například máme vyhrazenou místnost na serveru vietcong-game.net. Zvuková komunikace je mnohem rychlejší než psaní a klan si takto předává informace například o poloze nepřátel.

       

Nyní už se vrhneme na popis map ve Vietcongu. Celkem je zde 9 multiplayerových map. Možná se to zdá málo, ale téměř všechny mapy jsou perfektně vybalancované a většině hráčům to stačí. Navíc se docela brzy dočkáme datadisku Fist Alpha, kde by mohlo být až 8 nových map pro multiplayer. Tyto nové mapy se již občas testují, zatím jsem viděl Indian Country, Three Canyons a Four Canyons. S těmi kaňony je to zatím docela zajímavé, možná autoři jenom jednu mapu přejmenovali. Všechny tyto mapy se samozřejmě nedají volně hrát, jsou určeny pouze pro betatestery, normální hráči se k nim zatím nedostanou. Ještě připomenu že na jedné mapě může hrát teoreticky až 50 hráčů, což je maximum. Při tomto počtu je to ale pěkný masíčko.

Stručný popis map začneme mapou asi nejhranější a to NVA Base. Mapa je velice oblíbená, pravděpodobně by to také byla mapa, určená pro oficiální turnaje, pokud by se Vietcong zařadil mezi pro sporty vedle UT, Warcraftu 3 nebo Counter-Striku. Mapa je docela rozlehlá, dostanete se do ní i v singleplayer kampani skoro na konci. Celá mapa je poseta různými ruinami a pohozenými balvany, která poskytují dobré krytí. Vietnamci mají vlajku na poměrně otevřeném místě, takže není zrovna nejlehčí s vlajkou utéci. Američané mají vlajku na slušně krytém místě, ovšem při útěku se také dostanete na nekrytá místa. Pod mapou je i menší podzemí, které vede téměř od jedné vlajce ke druhé a je často využívané. Celkově mi mapa přijde vyvážená a skýtá mnoho zajímavých míst pro zneškodnění nepřátel. Nejsou zde nějak extrémně dlouhé plochy, takže se většinou bojuje zblízka. Ideální počet hráčů je poměrně vysoký, viděl bych to tak 6 hráčů a víc.

Další mapou, jednou z mnou oblíbených je Halong Port. "Halong" je přístav, Američané začínají u moře, Vietnamci uvnitř skály. Startovní poloha VC se může zdát výhodou, protože přes okno ve skále mají rozhled téměř po celém přístavu, ale když si Američané dokáží toto okno pohlídat, je to téměř vyrovnané. Okolo okna a po celé skále vede množství cestiček, odkud můžete pěkně překvapit nepřítele, většinou je skála obsazena Američany. Vietnamci často využívají druhé cesty a to barákem s rozhlednou. Po vystoupání do hlídkovány může VC pěkně překvapit Američany, ale většinou tam nikdo moc dlouho nevydrží, místo je dost na mušce. Stup z baráku do jeskyní je oddělen dost nepříjemnou vybouranou dírou. Za touto díru téměř vždy někdo "kempí" a čeká až bezbranný Američan vběhne do průchodu. Proto je tento vchod častým místem granátových přestřelek. Od vietnamské vlajky vede ještě nahoru na skálu žebřík, kde je téměř ideální místo pro snipery. A tím se dostávám k problému této mapy, protože je poměrně vhodná pro snipery, kteří jen nehybně čekají někde dobře krytí a poměrně tak kazí staním hráčům hru. Mapa je hratelná již od 2 vs. 2.

Druhou a poslední mojí oblíbenou mapou je waterfall, kde již podle názvu dominuje vodopád. Mapa je malá, dá se hrát v pohodě 2 na 2. V této mapě nesnáším snipery, na rozumných serverech je přihlašování sniperů ve Waterfallu zakázáno. Dobrý střelec dokáže i s M16 nebo Kalashnikovem pokrýt téměř celou mapu. Jakoby ve čtverci je US vlajka, 1.skála, VC vlajka a 2.skála. Tyto skalky jsou často využívány k ostřelování protihráčů. V této mapě je poměrně těžké ukrást vlajku, protože při útěku jste skoro pořád na mušce. Mapu bych viděl maximálně tak pro 10 hráčů. Rozumné módy tady jsou prakticky jenom CTF a trochu TDM.

       

Pravděpodobně nejznámější mapou je Stream, protože se objevila v demu hry. Mapa je obrovská a je ideální pro masové hry. Je zde mnoho míst na schování, po ukradení vlajky už není tak těžké dostat se ke své, když vám někdo čistí cestu. Mapě dominuje proud řeky a je zde mnoho míst na skalách pro snipery. Tuto mapu jsem jednou hrál v 48 lidech a nebylo to zase tak přecpané. To už ale chce dobré připojení serveru.

Mapa Storm je také rozlehlá, ne ale tolik jako Stream. Na mapě se vyskytují dva americké kryty a nádherný vrak tanku. Najdete tady také mnoho krytých cestiček a míst pro snipery. Ti také s oblibou lezou na kmeny stromů, kde je málokdo očekává. Jak napovídá název, při hře právě zuří bouřka a hustý déšť. Tato mapa se tolik nehraje.

Arroyo je poměrně malá mapa, dostali jste se sem také v singleplayeru při putování tunely. Američané začínají v rohu mapy stejně jako Vietnamci. U nich je také pěkný bunkr, odkud ale nemáte příliš velký rozhled. Vždy mě naštve, když mě hra respawnuje právě v tomto bunkru, protože se docela dlouho leze ven. Cesta do bunkru je pěkně krytá, mnoha hráčům kampaně dělalo nalezení vchodu docela problémy. Uprostřed mapy je taková proláklina, kudy se dá zkrátit cesta, ale míří na ní téměř vždy množství nepřátelských hlavní. Naopak při delší cestě můžete pěkně překvapit nepřítele. Bojuje se téměř vždy na blízko. Pěkná mapa, docela se hraje.

       

Ambush se odehrává v močálech na ostrůvcích, kudy jste také putovali v singleplayeru. Mapa se téměř nehraje, protože má jednu docela významnou chybu: skoro po celém území jsou různá křoví, která velmi zpomalují vaší chůzi. A tak když se po zabití objevíte opět u své vlajky a musíte putovat tímto houštím velice pomalu kupředu, přestane vás to hodně rychle bavit.

Poslední občas hranou mapou je Bahnar. Mapu jste také mohli projít v kampani. Je rozsáhlá, dole u Vietnamské vlajky jsou zbytky vesnice a malá říčka. U US vlajky jsou opět zkytky tanků. Všude je mnoho zeleně a také míst pro snipery. Ukradení vlajky není zase tak obtížné při sehraném týmu. V dřívějších verzích hry byl Bahnar dost tmavý, patch 1.30 ale mapu dost zesvětlil. Jak jsem ale napsal, hraje se jenom občas.

Mapou, kterou jsem nechal na konec je Radio Relay. Mohli jste si zde také zabojovat v singlu, je značně netypická. Na kopci je pevnost s americkou vlajkou a Vietnamci se musí na kopec dostat z lesíka, což není zrovna nejlehčí i přes krytí za padlými kmeny. Mapa se téměř nehraje, není oblíbená.


další screenshoty najdete v galerii


Důležitou volbou v každé mapě je volba povolání a následně i výběr zbraně. Na výběr není nic překvapivého - voják, kulometčík, zdravotník, radista (proklínaný radioman), mechanik a také sapper za VC. Ten umí pokládat nástrahy v podobě lanka zakončeného granátem. Když umí hráč pokládat nástrahy na správná místa, může být velice nebezpečný. V menu si pak ještě můžete nastavit několik druhů oblečení, některé se hodí do různého prostředí, ale v zásadě výběr nemá žádný vliv na váš výkon.

Na konec článku bych ještě připomněl mody hry. V mapách jsem většinou popisoval mod Capture the Flag (CTF), který se hraje asi nejvíce. Další mody jsou Deathmatch (DM, všichni proti všem), Team Deathmatch (TDM), Cooperation (Coop, všichni hráči za jednu stranu proti počítačovým protivníkům), Assault Team Game (ATG, týmy proti sobě, hraje se do posledního na body, úkoly), Last Man Standing (LMS, vítězí poslední, dostane kulomet, ostatní pistole) a nakonec Real War (RW, obsadit všechny místa-vlajky), který se téměř vůbec nehraje.

Tak to je asi všechno, co jsem chtěl popsat. Určitě se někdo ozve, že to tak není, ale tohle je můj názor na multiplayer Vitcongu, podle vlastních zkušeností. Hra mě stále baví, akorát mě vadí její hardwarová náročnost. Uvidíme jaké novinky přinese připravovaný datadisk, každý ho určitě uvítá. Pokud máte ještě nějaké dotazy, nebo si chcete přečíst aktuality o hře, určitě se podívejte na naprosto skvělé stránky www.vietcong-game.net, které založil M@ster a později je převzali a nyní spravují hráči klanu TDR. Jojo, Trunk Si.


Download
Aktualizovaná download sekce (patche, návody, cheaty, mapy, savy, trainery, dema, obaly, ...)
• Co se vám líbí/nelíbí na Vietcongu, co byste chtěli změnit, s čím potřebujete poradit, co potřebujete sehnat - vyjádřete se v diskuzním fóru, bez registrace


Hannes
    
reklama:



created by Hannes - 1Hannes@seznam.cz - hannes.gameplanet.cz