<- menu recenze recenze - Grand Theft Auto 3->

Mafia

Na začátek...
Mafia se odehrává ve smyšleném městě Lost Heaven, které připomíná Chicago. Celá hra je zasazená do 30.let 20.století. Celý děj je vlastně vyprávění bývalého taxikáře Tommyho (to jste vy) policejnímu inspektorovi. Tommy se po 8 letech rozhodl skonšit jako gangster. Ve hře uvidíte tyto scény o 8 let dopředu. Celkem na vás čeká 20 misí plus dalších dvacet po dohrání(více na konci).

Jak to začalo
Jak už jsem napsal, Tommy byl taxikářem. Jednou večer se ale dostal do honičky dvou mafiánských gangů, Salieriho a Morrella. Tommy musí dva gangstery odvézt pryč z másta bouračky a tím vlastně začíná hra. Druhého dne přijdou mafiáni k Tommymu a rozmlátí mu jeho jedinou obživu-jeho taxík. Tommy je rád, že si zachrání život, a protože vlastně nemůže dělat nic jinýho, přijde do Salieriho baru a přidává se do jeho gangu. Jak jsem napsal, hru začínáte zběsilou jízdou s dvěma gangstery před jinou tlupou. Konkrétně vezete Sama a Pauliho. Jejich jména jsou v celé hře. V noci musíte tyhle dva dovézt pryč od pronásledovatelů a pak do Salieriho baru. Samozřejmě ve městě jezdí dobové automobily. S pomocí mapy se musíte rychle zorientovat, nenabourat a splnit 1. úkol.

Co jezdí po ulicích?
Ve hře je celkem asi 50 druhů aut a ještě před začátkem hry si je můžete prohlédnout v takový galerie, kde se dozvíte jejich jméno, nejvyšší rychlost, váhu a nějaké ty zajímavosti. Fyzikální stránka aut je fakt propracovaná. Jestli jste zvyklí na hry typu NFS nebo GTA, tak si rychle odvykněte, protože tohle je opravdu realita. Zatáčení, zrychlení zpomalení, jízda po různém povrchu, to všechno má vliv na chování automobilu. Samozřejmě můžete auta i ničit-vymlátit jim skla, světla, různě narazit. Po nárazu se třeba kola divně kroutěj, auto zahybá a je lepší najít si lepší kousek. V autě se můžete při nárazu i zabít. Samozřejmě, že nepojedou 250 km za hodinu, ale jsou tady i dost rychlé kousky. Budete si muset prostě zvyknout.

Kamera
Když jedete s autem, můžete si přepnout na jeden z celkem šesti pohledů. Jsou tady tradiční z 3.osoby z různých vzdáleností, pohled ze silnice, ze strany od kola a tak, jak to vidíte vy. Použitelný jsou většinou jenom ty z pohledu 3.osoby.

Jak si žije město?
Město si porstě žije svým životem. Celá ploch je dost obsáhlá, autoři mluvili o 12 km čtverečních. Většina domů jsou sice jenom textury, ale to ani moc nevadí, protože vše je hezky vykresleno. Podobně jako v Grand Theft Auto 3, s kterým je Mafie často srovnávána, jsou tady různé čtvrtě jako Little Italy, China Town atd. Na ulicích je ale daleko míň lidí, jenomže tady je nemusíte přejíždět. Po některých ulicích jezdí i tramvaje. I ostatní občané občas způsobí nějakou havárie a jsou za to potrestáni (viz. dále).

Grafika
Zpracování se nedá skoro nic vytknout. Nastavení si můžete upravit před startem hry. Vypadá to celkově dost přirozeně, za což může i motion capture, kterým jsou zpracováni lidé. Občas naraíte i na nějaké chyby (bugy) jako policajti metr nad zemí, lidě, kteří se dají projít, chybějící předměty a další. Hra je navazována spousta videi přímo ve hře, které se spustí po nějaké události. Nejlepší ve hře jsou asi obličeje, které se opravdu podobají těm lidským, hlava není moc velká, jako v některých hrách a mimika je zpracovaná naprosto dokonale.

Zbraně
Ve hře narazíte na velké množství zbraní od základního Coltu 1911, Coltu Magnum přes různé baseballky, Molotovovy koktejly až k láhůdkám jako je samopal Thompson a různé brokovnice. Od každé mrtvoly si můžete vzít její zbraň, nebo jenom náboje. Přebíjení je uděkáno tak, že nedoplňujete náboje, ale měníte zásobníky. Takže i když vystřelíte jenom jeden náboj a nabijete, všechny ostatní prostě zahodíte. Někdy je lepší používat svoje ruce. I nepřátelé ale musí nabíjet, takže když si šikovně počkáte, můžete daleko snadněji zneškodnit nepřítele.

Něco o vašich přátelích a nepřátelích
Myslím tím jejich inteligenci, prostě AI. Už na začátku poznáte, že to nejsou zrovna nejlepší stratégové ani střelci. Většinou, když máte za úkol někoho zabít, je mise neúspěšná i po zabití vašeho parťáka. A to je ten problém. On se totož klidně vrhne s pistolkou proti 10 chlápkům se samopaly a oni ho samozřejmě sejmou. Někdy se povede i dobrý zásah, ale to spíš výjiměčně.

Proklaté závody
Na konci šesté mise vás čekají závody, o kterých jste už určitě slyšeli. Závodníkovi se těsně před závodem zlomí ruka, nebo něco podobnýho a kdo jiný se hodí k náhradě líp, než vy? Závod o dělce pěti kol prostě musíte vyhrát, protože jde o velký prachy, jak vám vysvětlí Salieri. Jenomže to není zrovna jednoduchý. Auta jsou nechutně rychlý a v ztáčkách lítaj ze silnice úplně snadno. Po několika hodinách hraní se to zvládnout dá, ale i tak budete potřebovat hodně štěstí. Pokud se nedaří, tak se podívejte do downloadu. O svoje zkušenosti či problémy se můžete podělit v diskusním fóru.

Stážci zákona a ukládání
Ve městě hlídají pořádek policajti. Je jich tam celkem dost a začnou vás honit i za projetí na červenou. Jejich snaha je indikována ikonkami na obrazovce(bloček, želízka,..). Někdy vás zastaví a dají vám pokutu a jedete dál. Jindy vás prostě zabásnou a musíte si nahrát pozici. Ukládání je ale naprosto samostatné jenom v důležitých okamžicích hry, takže to nijak neovlivníte. Celkem je to něco okolo 105 savů.

Čeština a agličtina a nastavení
Hra vyšla česky a anglicky. Určitě se vyplatí koupit za necelou tisícovku českou verzi s dabingem osobností jako Linda Rybová, Marek Vašut, Petr Rychlý a další. Dabing je dobře odvedenej a stojí za to koupit tu českou verzi(anglickou u nás stejně nekoupíte). Oproti anglické verzi je ta česká i trochu sprostější, ale v přiměřené míře. Ve hře si můžete nastavit míru zobrazování krve. V Německu prý byla celá hra absolutně bez krve. Hra neobsahuje žádný multiplayer, ačkoliv by měl vyjít v plánovaném patchi. Vývojáři ji prý prostě nestihli a nemá cenu tam dávat něco nedodělanýho. Náročnost hry na hradware je obdobná jako u GTA 3, možná o něco nižší, ale záleží samozřejmě na jednotlivé konfiguraci. Grafika je vyvážená s těmi nároky, takže nečekejte žádné zázraky na P3-500 MHz a naopak na dobrých strojích je to hodně hezký.

Mafie je perfektní česká hra za příjemnou cenu. Pro hráče , kteří dobře neumí anglicky jako přímo stvořená. Původně byla ohlášena již na rok 2000, ale změny v enginu ji posunuli až na září 2002. Celkově se to čekání asi vyplatilo a určitě se může srovnávat s dost podobným GTA 3. Možná je jenom o trochu horší, protože není tak akční, ale to záleží na požadavcích každého hráče. Dal bych asi tak 91%.

Parametry
Výrobce: Illusion Softworks
Vydavatel: Take 2 a Cenega