<- menu recenze recenze - Microsoft Train Simulator->

GTA 3    Grand Theft Auto 3

Kdo by neznal sérii Grand Theft Auto. Předchozí dva díly ale byly o něčem úplně jiném. Kdo nikdy nehrál žádný předchozí díl je na tom úplně stejně jako ten, kdo je hraje třeba až dodnes. Když jsem se dozvěděl, že se připravuje další díl této série, hned jsem věděl, že ho musím mít. A tak se i stalo. Protože je to hra fakt dobrá, přináším vám recenzi, doplněnou pár obrázky, pořízenými ve hře.

Už minulé díly byly dost krvavé, sice ne tak jako nějaká akční řežba, ale spíš v tom smyslo, že jste dostávali body=peníze za přejíždění lidí a narážení do ostatních aut. První změnu ale zaregistrujete hned na začátku - GTA3 má příběh, resp. ho má docela solidně propracovaný, doprovázený řadou in-game animací a hned na začátku by vám mělo oči vytřít skvělé intro. Je večer, před Liberty City Bank prosviští sporťák a zastaví před zadním východem. Hlavní hrdina vybíhá jenom chviličku po svojí přítelkyni a dalším komplicovi. Všechno se zdá být v pohodě, ostraha nemá šanci a lup se zdařil. Když ale zahne za roh, kouká se přímo do hlavní dvou pistolí. Jeho přítelkyně? "Sorry slaďouši, ale já jsem ambiciózní holka, ty jsi jenom malá ryba..." Už jenom přes rudou mlhu vidí tu hnusnou holku, jak si v klidu kráčí k auta s kufříkem v ruce. V novinách se jen objeví titulek o naivním kriminálníkovi, který za lásku k nesprávné osobě a usvědčení z krádeže několika miliónů dolarů poputuje na 10 let do basy. Ale není všem dnům konec a občas se člověk může nachomýtnout k něčemu velkému. Třeba když vás převáží v policejním obrněném voze přes Callahan Bridge vy máte to štěstí, že se s vámi veze i člověk od kolumbijské mafie. A kdo by nevyužil takhle skvělou příležitost utéct, policajti jsou dávno mrtví a nic nestojí v cestě tomu, abyste se svým kámošem 8-ballem mohli rozjet kšefty nanovo a mimochodem se i pomstít za to, co vám udělali. Snad jenom zničený Callahan Bridge - Kolumbijci před odjezdem za sebou vyhodili nějaký ten dynamit a než se most opraví, nějakou chvíli to bude trvat... A tady to začíná. 8-ball nemá po zacházení s vězni ruce úplně v pohodě, ale ví o fajn úkrytu ve čtvrti červených luceren, takže hurá za volant a cihlu na plyn, Liberty City a všechny peníze, co z něho jdou vytřískat, čekají jen na vás. To je asi tak obsah intra. V této situaci vlastně začíná celá hra.

Co je to vlastně za žánr?
To je celkem složitá otázka, protože je to takový od každýho trochu. GTA3 totiž není hra, která by vás na něco vázala. Liberty City nemá svoje jméno jen tak z legrace, když si totiž odmyslíme nějaké ti přírodní bariéry, můžete si v něm dělat, co se vám zlíbí. Když se vám do misí nechce, pusťte se do čehokoliv, co vás napadne - líbí se vám taxík toho Araba odvedle? Na chvilku si ho půjčíte a když se vám bude dařit vozit zákazníky rychle na místo určení, peněženku určitě nenechají zavřenou. A když ano a dorazíte podle nich pozdě, není problém jim baseballovou pálko ujasnit, že to rychleji prostě nešlo. Nebo máte štěstí a najdete policejní stanici, kde si zrovna oficír dal dvacet a auto nechal zaparkované před budovou - fajn, nasedněte a když vás přestane bavit užívat si rychlosti policejního vozu, zapněte sirény a vydejte se honit a zabíjet zločince. Za každé tělo vám policejní výbor určitě připíše nějaké ty prémie a expresně je i vyplatí. Je tady ale i dost dalších možností: v hasičském voze si lze užít spousty legrace při hašení požárů, které si můžete třeba i sami zakládat, nebo se vám třeba podaří ukořistit policejní člun (vybavený kulometem velmi pěkné ráže) a působit chaos a utrpení z vodní hladiny.

Vítejte ve virtuálním městě
I když to tak bylo víceméně i v předchozích dílech, teprve teď si to v 3D pohledu konečně uvědomíte - město skutečně žije. Každých 24 hodin poctivě proběhne kolem vašich vražedných očí (resp. 24 minut, čas je pochopitelně urychlen), budete si moci užívat krásných východů slunce třeba na zastávce vlaku v Portlandu, nebo vás naopak chytne ve dvě ráno hustá mlha, takže jste v pytli a musíte počkat, než se počasí umoudří. Jindy zase začne hustě pršet, což má za následek ztíženou jízdu autem a větší cukání hry :) Ale nemůžeme se zastavit u počasí - při několika prvních zjištěních, co se ve městě děje, jsem prostě jen koukal s otevřenou pusou. Na ulicích najdete všemožný existenece - od bezdomovců, členů různejch gangů, normálních lidí až po naškudlený ůředníky. Mafie se mezi sebou vytrvale vraždí, i když se zrovna neúčastníte. Sanitky jezdí ke zraněným, policajti honí zločince, hasiči se čas od času objeví u nějakého většího požáru... A lidi na to zcela přirozeně reagují - křičí, utíkají, když začíná jít do tuhého, klidně přijede i policie a situaci zpacifikuje.

Jak se uzdravit
Když se třeba při nějaké akci nebo jenom tak nabourate, jste postřelenej, nebo tak, samozřejmě vám to ubírá zdraví. To můžete získat zpět nalezením balíčku se zdravím, nebo druhým, řekněme drsnějším způsobem. Když totiž v noci narazíte na nějakou prostitutku, kterejch je tam celkem dost, můžete ji nalákat do svýho auta. Pokud si najdete klidné místečko s menší koncentrací lidí a zastavíte, auto se začne groteskně kinklat ze strany na stranu, stále rychleji a vám bude přibývat zdraví (health pointy) po celou dobu... řekněme procesu :)

Co dělá takovej mafián?
Cílem hry je splnit všech asi 73 úkolů. V průběhu hry budete plnit úkoly pro řadu mafiánských bossů, především pro Italy, z jejichž integrace do americké společnosti si hra mj. dělá také legraci. Každá z příběhových misí je uvozená kratší animací v herním enginu, které jsou skvěle provedené a třeba zpracování mimiky by jen stěží hledalo v současných hrách konkurenta. Úkoly zahrnují především přejezdy z A do B, ale vždy je to o něčem úplně jiném. Často budete muset vůz v průběhu plnění opustit, ať už je to kvůli sebrání kufříku s obsahem většího množství zelených papírků nebo kvůli likvidaci určené osoby nebo vozidla. Mise jsou fakt namakaný, těžko budete v nějakejch jinejch hrách hledat něco tak různorodýho. Záběr misí je hodně velký a když už se nějaký motiv opakuje, vždy je to po dlouhé době a s úplně odlišnou zápletkou. Budete vybírat nezaplacené výpalné, převážet celou mafiánskou rodinu, zatímco se vás 5 náklaďáků od triád snaží rozsekat na kousky, eliminovat nepohodlné osoby, převážet důležitá auta, ničit obrněné vozidlo, setřásat půlku policejního sboru...

Liberty City - Tři části města
Kromě příběhových misí se vám totiž čas od času povede ukořistit něco speciálního, třeba zvednete zvonící telefon a člověk na druhé straně linky má pro vás práci, nebo vám na pager přijde zpráva, že někde něco je potřeba udělat. Možností, jak se dostat k nějaké práci, je velká spousta. Kromě toho, že vám plnění misí otevře cestu k dokončení hry, bez nich se také nedostanete do dalších částí města, v GTA 3 jsou totiž právě tři. Začínáme na Portlandu, který je vlastně industriální a chudinskou částí Liberty City a hráči v něm stráví nejvíce času. Po určitém počtu misí se otevře další část, Staunton Island. Tam se dostanete buď po nově opraveném Callahan Bridge nebo dokonce metrem, které najdete ve hře taky. Poslední část se jmenuje Shoreside Vale a jedná se o bohaté předměstí, kde najdete mj. letiště. A s jedním z nich můžete i létat (pokud se tedy odlepíte od země). Podle části města taky narazíta na různá auta. Je jasný, že v chudinské čtvrti nenajdete nějakou limuzínu, maximálně tak slušný auto nějakého z gangů.

Rádio
V případě GTA3 to uslyšíte něco úžasného. Téměř celý hudební doprovod obstará rádio, které se zapne, když vlezete do nějakého auta - to, co totiž autoři vymysleli a následně i zrealizovali, si zaslouží dlouhý potlesk. Mezi rádii můžete během hry libovolně přepínat a vybírat podle libosti. A jak se stanice jmenují? Lips 106 (hraje pop), Head Radio (rovněž pop), Game Radio (hip hop), K-Jah (reggae s krásně zhuleným moderátorem), MSX (D&B), Rise FM (trance a techno), Flashback (slovy moderátorky: 70's, 80's and 90's), Double Clef (klasická hudba, při misích za italskou mafii hraje italská opera :) a speciální Chatterbox, které v plném lesku ukazuje hodně odvázaný smysl autorů pro humor. Na Chatterboxu se totiž přibližně hodinu v kuse jen a jen kecá o šílených blbostech typu "právě vyvinuli novou technologii otevírání dveří" atp. Všechny stanice jsou vlastně zhruba půlhodinové smyčky, ale můžu vám zaručit, že se hned tak neoposlouchají. A kdyby náhodou ano, není problém si rádio buď vypnout a nebo si můžete nechat přehrávat vlastní MP3. Smekám před Rockstar Games, kterým jako jedněm z prvních došlo, že to je asi jediný stoprocentně úspěšný způsob, jak se hudbou zavděčit každému hráči. Rádia ale nehrají jen muziku, odvazují se v nich i značně extravagantní moderátoři.

A co autíčka?
Vozů je ve hře 45 typů, každý ale najdeme hned v několika typech, takže se konečné číslo vyšplhalo na vysokých 81. A věřte mi, že si na variabilitu stěžovat nebudete. Pokud preferujete solidní rychlost i dobrou ovladatelnost, vždycky oceníte taxík. Někdy ale stačí malinké nabourání a můžete se s autem rozloučit. Auta naštěstí chvíli před explozí začnou hořet a dají vám tak jasně najevo, že jim s vámi bylo dobře, ale že se za pár vteřin chystají vybouchnout. Pokud se vám povede přistát na střeše (a děje se to až překvapivě lehce), ani nemyslete na záchranu a rychle utečte, autu s kolem o 180° špatným směrem totiž není pomoci. Autoři mysleli i na vaše kaskadérské choutky a po městě jsou různě po dvorcích atd. rozeseté malé rampy a nájezdy, ze kterých se vám s trochou štěstí povede udělat tzv. Insane Stunt, neboli zatraceně dlouhý skok, za který dostanete kromě pochvaly i nějaké ty penízky. A pokud se vám třeba za letu podaří sejmout určité množství lidí nebo s autem dělat otočky na všechny možné strany, bonus narůstá do závratné výše.

Destukční model
V GTA3 je zcela ojediněle skvělý fyzikální model automobilů. Každičké poškození je na něm zatraceně dobře vidět a projeví se přesně tak, jak byste to očekávali - když v plné rychlosti narazíte do baráku, kryt motoru může krásně vyletět i několik metrů do vzduchu a potom třeba přistát na střeše. Když do vozu nastupujete z nějakého důvodu narychlo a nestihnete za sebou zavřít dveře, za jízdy se otevírají a zavírají podle toho, jak přidáváte plyn, a pokud s nimi o něco zavadíte nebo hodně rychle akcelerujete, prostě se urvou.

Zbraně
Na začátku hry začínate pouze se svými pěstmi. S tím moc lidí neohrozíte. Další zbraní je baseballová pálka. To už je trochu lepší, když se pořádně rozmáchnete, složíte pár lidí k zemi. Nesmí chybět uzi, kterou můžete dokonce využít i na drive-by shooting, neboli střelbu za jízdy, díky čemuž s velkou dávkou šikovnosti můžete některé nebezpečné mise splnit bez větších problémů. Dále tu máme Kalašnikov, M4A1, plamenomet, bazuku a granáty. S tím souvisí další dávka specialit - základní zbraně jako pistole a uzi můžete zakoupit v AmmoNation, což je takový obchůdek naproti metru, velmi těžce se hledá.

Co si o vás myslí v podsvětí?
Pokud ale chcete něco silnějšího, buď máte štěstí a naleznete nějaký z volně se povalujících exemplářů na dobře schovaných místech, nebo se budete věnovat sbírání 'balíčků'. Těch je po městě přesně 100 a vždy, když jich nasbíráte určité množství, začne se vám po loadu u vašeho domu objevovat lepší zbraň. Ze začátku je to jen baseballka, poté přijde pistole, uzi... až k bazuce. Zajímavé je, že například po naházení většího množství granátů na jedno místo tam začne hořet, přijedou hasiči a vám naroste váš zločinecký stupeň, jakýsi metr toho, jak vás gangy respektují a nakolik se vás bojí policie. Samozřejmě to je pouze jeden z mnoha možností, jak si reputaci zvýšit, především se toho dá dosáhnout úspěšným plněním misí. Důležitou částí je policie - její zájem o vás je zobrazen pomocí šesti policejních odznaků, čím víc, tím hůř pro vás. Pokud máte jen jeden, a to mě velmi potěšilo, můžete před policií chvíli utíkat a za chvíli si vás přestane všímat. Dál už jde do tuhého, za chvíli se na scéně objeví SWAT, poté helikoptéry a nakonec i FBI. Jak se posouváte na stupnici zájmu policie o vaši osobu, čas od času dokonce v rádiovém vysílání problikne zpráva o vaší momentální pozici a varování pro občany, že jste ozbrojený a nebezpečný.

Kamera
Při přechodu do 3D se samozřejmě uplatnily i nové kamery. Pokud jste na nohou, můžete si přepnout pouze mezi klasickým pohledem z ptačí perspektivy a pohledem třetí osoby, která postavu přesně sleduje a působí velmi dobře. Při nasednutí do auta se kamerové portfolio ještě zvětší, můžete si vybrat mezi dvěma pohledy třetí osoby, dívat se přímo z vozu, dále opět ptačí perspektiva a nakonec tzv. cinematic view, neboli kamera zavěšená těsně vedle jednoho z kol. To působí sice pěkně, ale řídit se s tím prakticky nedá. Ze začátku jsem hodně hrál z klasického pohledu, ale postupem času jsem si zvykl na plné 3D a nemohu si ho vynachválit. Dává vám mnohem větší přehled, mj. díky tomu že se můžete pouze podívat dozadu ale pokračovat v běhu, takový elegantní způsob zjištění, kolik lidí vám jde zrovna po krku.

První chyba - hardwarové nároky
Grafická stránka hry vypadá dost dobře i když nepřihlížíme k tomu, že jedná o port z PS2. Město je vymodelované pěkně a modely aut vypadají prostě perfektně, a to v jakémkoliv stádiu demolice. Snad jen postavy vám někdy budou připadat moc hranaté, ale pokud by měly být detailnější, hra by snad ani nešla spustit. Tady totiž přichází první z mála chyb GTA3 - má zcela šílené hardwarové nároky. Přesto se jedná o evidentní programátorskou chybu, protože až tak náročnou grafiku GTA3 prostě nemá. Ale podle dosavadních zkušeností se hra chová každému o něco jinak, i když počet lidí s plynulou grafikou je minimální. Na P3 500 MHz hru rozjedete tak akorát na 640*480, na lepší hraní je potřeba nejmíň 1 GHz a dobrá grafická karta. Samozřejmě čím víc, tím líp. Dalším nedodělkem je absence multiplayeru, který byl sice slibován, ale pravděpodobně kvůli rychlému naplnění hladových mas nakonec ve hře není. Je to škoda, protože by bylo jistě zábavné si třeba zorganizovat závod o nejlepší Insane Stunt a podobně, ale singleplayerová část je natolik výborná, že jde absenci hry více hráčů přejít. Multiplayer by se ale měl objevit v některém z patchů, uvidíme.

Blíží se konec recenze, a tak nezbývá než konstatovat, že to je jedna z nejlepších her tohoto roku. Jestli máte lepší sestavu, určitě si ji pořiďte, jestli o něco horší, aspoň to zkuste. Něco tak zábavného se jen tak nevidí, a hra by vám měla vydržet na hodně dlouho. Já už jí hraju několik hodin a vždycky mě něco novýho překvapí, na něco narazím. Prostě jasná volba. V procentech bych dal tak 97%, škoda jen těch hw nároků. Uff, bylo to fakt dlouhý.

Parametry
Výrobce:Rockstar Games
Vydavatel: Take 2