Základní stavby budou obytné domy pro ubytování příslušníků vašeho národa. Pro ně a né
jen pro ně potřebujete stavební materiál. Kámen je jeden ze základních prvků stavebnictví
a není většinou problém. Postavte kameníka vedle skály a je po starostech. Horší to je
když se v okolí vesnice skála nevyskytuje. Pak se pokuste najít kámen s geologem a
postavte důl na kámen. S dřívím je to horší. Dřevorubec rychle vyrabuje okolí a proto
musíte s lesníkem zajistit výsadbu. Dřevorubce postavte kousek od sebe a mezi ně dejte
lesníka a poblíž postavte i pilu. Snažte se je nedávat daleko od vesnice a hlavně do
míst kde si nezničíte úrodnou půdu pro pěstování obilí a vinné révy.
Potravinářství
Hned v počátku postavte rybáře a skladiště pro uložení ryb. Pak začněte budovat obilné
farmy v místech kde je blízko k horám a k vodě a kde je dostatečná rovina. Pak postavte
obydlí nosiče vody, mlýn a pekárnu. Postupem času kdy budete mít postaveny tak čtyři
farmy s obilím postavte vepřín a jatka. Tím budete mít zajištěn dostatek potravin pro
vaše doly. Další potřeby jsou podle národa různé. Římané mají víno které získáte
pěstováním vinné révy na svazích kopců. Vikingové medovinu kterou získáte postavením
včelníku a výrobny medoviny. Ta potřebuje přísun vody. Májové mají naproti tomu
tequilu ke které potřebují agátovou farmu kterou postavte na poušti a výrobnu tequily
která taky potřebuje vodu.
Průmysl
Jakmile se dostanete k horám pošlete geologa hledat nerosty. Měl by najít uhlí,
železnou rudu a zlato. Na místě největšího výskytu pak postavte patřičný důl a zajistěte
přísun potravin. Obecně platí že je lepší pro každý důl nastavit přísun jedné potraviny
a to pro uhelný důl chleba, pro železnou rudu maso a pro zlato ryby. Tím zajistíte menší
spotřebu jídla, ale samozřejmě že každý jí všechno. V blízkosti železné rudy a uhlí
zřiďte slévárnu a zbrojírnu. Neopomeňte postavit i nástrojárnu pro výrobu chybějících
nástrojů. V blízkosti zlatého dolu pak postavte mincovnu. Jestliže se ve vašem okolí
nevyskytuje zlato vyrábějte hodně many a pokuste se vykouzlit "goodly gift". Snad se
nad vámi nebesa slitují a dostanete nějaké zlato. Stále hlídejte zda mají doly dostatek
jídla, zda již nejsou vytěžené a zda máte dost uhlí. Vedle tohoto těžkého průmyslu
postavte pokud možno hrad na obranu těchto důležitých surovin. Přerušit dodávku zbraní
by mohlo znamenat konec celé kolonie.
Přeprava materiálu
Stavte na vzdálených místech sklady a při přepravě po moři je dobré mít v každém
přístavu jednu loď. Tím se zajistí dostatečný převoz z ostrova na ostrov.
Armáda
Jakmile se rozjede průmysl postavte kasárna a vedle nich velký dům pro dodávku rekrutů..
Ze začátku cvičte hlavně lučištníky a to co nejvyšší úrovně. Lučištníci se dokáží
ubránit nepřátelům na větší vzdálenost a zničí polovinu armády dřív než se k vám
dostanou. Až později začněte cvičit válečníky na obranu zblízka. Morálku celé armády
zvednete stavbou "sightseeings" (pamětihodnost). Každá armáda má svého specialistu.
Vikingové válečníka se sekerou které neodolá žádná stavba. Římané mají léčitelé kteří
dokáží během bojů a hlavně po nich vyléčit celou vaší armádu a tím jí dostat rychle
do plné bojeschopnosti. Májové pak mají vrhače uspávacích šipek. V této hře neplatí
tolik jako dříve že je hlavní obrana hranic a vnitrozemí nechat bez vojáků. Mějte na
paměti stálou obranu celého území a to ani tak ne jedním velkým hradem jako spíš dvěma
většími věží které se navzájem dokáží chránit. Útočníci jsou pak pod palbou dvou čet
lučištníků a mají větší ztráty. Na hranicích stavějte rozhledny. Stojí málo a mají
velký rozhled za hranice a tím zaregistrujete zavčasu útok na vaše pozice. Platí-li
pro obranu zásada dostatku lučištníků pro útok je to naopak. Zde je poměr obrácený a
to 2:1. Před útokem si ještě připravte pár speciálních jednotek podle národnosti a
pár velitelů. Katapult je pro útok taky dobrý, ale mě osobně moc nevyhovuje protože
budovy zničí, ale neobsadí. Jak hra postupuje postavte ještě jedny kasárna, aby po
velkém útoku byl dostatečný přísun čerstvých sil.
Kouzla
Ke kouzlení potřebujete manu kterou získáte v malých chrámech kde uctíváte bohy
patřičným alkoholem. Podle množství výroby alkoholu postavte počet chrámů. Velký
chrám vám sem tam zrodí kněze který je už podle alkoholu pro každý národ jiný a má
i jiné schopnosti.
Římský kněz umí doplnit vyčerpaný důl, sesílat blesky, zvyšuje bojeschopnost a léčí poranění.
Vikingský kněz jedním kouzlem zbourá budovu a zvyšuje útok. Má i nejméně náročnou tvorbu many.
Májský kněz dokáže povýšit vojáky, proměnit nepřátelské lučišníky na motýly, proměna dřeva na zlato atd.
Síly Temna
Je to novinka v této sérii a jedná se o kmen který má za vládce Morbuse který byl ze
země vyhoštěn. Jeho domovem je nehostinné prostředí se spálenou zemí plné havěti a
divných věcí. Je to vlastně válka zahradníků. Vy se snažíte kraj přeměnit na půvabnou
úrodnou zem a protivník naopak. Můžete zde věnovat o trochu méně úsilí na obranu a
budovat velkou útočnou armádu a zástupy zahradníků. Při dobýváni je potřeba zničit
mochomůrkové plantáže tím že zahradníci kolem nich přemění půdu na úrodnou zem a
farma se tím zničí. Pak se teprve vydejte zničit hlavní budovu. Jinak je nedobytná
a jen Vikingové svým kouzlem jí dokáží zničit. (Toto je, ale v další verzi již
odstraněno a Vikingové budovu nedokáží zničit jen kouzlem). V pozdějších misích musíte
věnovat pozornost i obraně vesnice protože kmen temna posílá do vesnice vymývače mozků.