<- menu recenze recenze - Microsoft Train Simulator->


    Medal of Honor: Allied Asault


Když jsem viděl poprvé Level, bylo tam že tato hra kandiduje na titul nejlepší hra roku. Medal Of Honor: Allied Assault (dále jen MOHAA) se ale žádné extrémní pozornosti nedočkal ani kdysi na konzolích a ani na PC. Když totiž vyšel původní MOH pro Playstation, tak se o této hře nijak zvlášť nemluvilo, samozřejmě dokud se nezjistilo, že je to vůbec nejlepší 3D hra pro PS. Ale doba dávno pominula a dnes by se hra s nekvalitním enginem nikam nedostala, navíc na PC je konkurence ohledně stříleček z vlastního pohybu dost tvrdá. MOHAA musel přijít s něčím, co nikdo předtím neukázal a muselo to být dost agresivní, aby to dostatečně přečnívalo nad ostatními hrami.

Srovnání - co třeba Operation Flashpoint?
Pokud bychom hledali podobnou hru jako MOHAA, možná by nás napadla otázka: "Je možné srovnat MOHAA s českým zázrakem?" Spíš není. Obě hry jsou z válečného prostředí, avšak právě v tomto bodě podobnost končí. Flashpoint byl v podstatě simulací taktických operací, i když s pořádnou dávkou akčních prvků, ale ve většině případů se drží právě svých taktických kořenů. Spíše tam plníte různé úkoly a tak. MOHAA je na opačnou stranu mnohem akčněji laděný, ale nejde jen o bezhlavou střelbu, ikdyž je to asi nejdůležitější část hry. Přece jen vyhlídne-li si vás kulometné hnízdo nebo ostřelovač, na kterého jste si nedali pozor, zbývá vám v takovou chvíli posledních pár vteřin života. Nehrajete nesmrtelného hrdinu s neprůstřelnou kůží. Záleží také hodně na zvolené obtížnoxti. Odolnost v MOHAA je kompromis mezi realitou a Serious Sam, takže si sice nemůžete dovolit bezhlavě pobíhat, ale zase neztrácíte hratelnost na úkor reality. Kromě tohoto faktoru je druhý podstatný rozdíl mezi Flashpointem a MOHAA ve spolupráci s ostatními vojáky. Zatímco od určité chvíle jste se ve Flashpointu starali o vlastní skupinu, v MOHAA stále plníte jen rozkazy, i když jste spolu s ostatními členem komplikovanější operace.

Technická stránka
Už od prvního okamžiku v akci je jasné, že na MOHAA byl po technické stránce odveden pořádný kus práce. Kvalitní textury jsou na PC u 3D her již delší dobu téměř samozřejmostí, nicméně poslední dobou (od nástupu PS2 a her jako BG: Dark Alliance, Silent Hill 2, MGS 2) podle mne počítačové hry pokulhávají v počtu polygonů na postavu. A tak zatímco v Silent Hillu 2 vypadají postavy jako živé, ve Wolfensteinovi a Max Paynovi mne zrovna neoslnily - bez urážky, obě hry jsou jinak dobré. V MOHAA to ale vypadá trochu jinak. Vojáci jsou podrobně prokreslení, animační potenciál jednotlivých úkonů je mnohem bohatší a hlavně mají postavy konečně mimiku v obličejích. Toto výrazné vylepšení v grafice přenáší MOHAA z průměrné akční hry mezi technické skvosty jakými jsou právě Silent Hill 2 (na MGS2 bohužel pořád nemá). Když se občas uprostřed akce zastavíte, můžete pozorovat pocity vašich parťáků. Někdy se v očích mužů jeví zatvrzelost, jindy strach, bolest ze zranění nebo zoufalství z burácející palby. Postavy jsou obecně propracované, včetně takových detailů jako polní láhve a lopatky, které se vojákům pohupují na výstroji. Další nádherný příklad umělecké grafiky je kouř. Pro majitele silnějších grafických karet se nabízí možnost spustit reálné kouřové efekty, které se po dopadu granátu promění ve fascinující prachová mračna. Ta třeba na čas pohltí celou chodbu, aby se pak rozlila na podlahu, než docela zmizí. Čeho tím hra dosahuje nad rámec vizuálního dojmu je vcelku jasné: MOHAA se posunuje v žebříčku atmosferičnosti na první příčky, jelikož jsem zatím na PC neviděl nic takového jako v následujícím příkladu: představte si, že se podobně jako v obdobných hrách plížíte podél stěny v systému chodeb, kdy nevíte odkud na vás může někdo vyskočit. Z dálky slyšíte hlasy dvou hovořících vojáků (konečně mluvící německy a ne anglicky s přízvukem) a tak se pomalu vydáváte oním směrem, vedeni sluchem. Najednou do vás zpoza rohu málem narazí jiný voják. Leknete se podobně jako on, ale zatímco co svou reakci jen těžko spatříte, jeho vidíte velmi zřetelně. Zaštěkání zbraně a následná odpověď kulek pronikajících do mladíkova těla oznamuje, že jeho život se chýlí ke konci.

Bohužel za každé zlato se musí platit a tak je vysoká technická úroveň zaplacena bolestnou cenou za doporučenou konfiguraci. Na mém počítači hru fungovala celkem v pohodě ( PIII, 128 MB RAM, Voodoo 3000), hlavně ale kvůli tomu, že hra si na začátka sama najde optimální nastavení efektů, rozlišení, atd. Slyšel jsemale, že i na 1,1 GHz procesorech hra na rozlišení 1024*768 neběží plynule, takže se nebojte že svoji mašinu nevyužijete.Díky bohu patří tato hra k těm, které se mohou pyšnit širokým spektrem nastavení od kvality modelů postav (doporučuji na max), přes textury, barvy prostředí, postav, komplexnost stínů, až po detailnost povrchů (celkem asi dvacet voleb). Takže by si nakonec tuto hru mohl zahrát i člověk vlastnící třeba TNT2. Vlídnost k majitelům staršího železa je dalším kladným bodíkem do výsledného hodnocení.

3. mise – Den D
6. června 1944, 6:34 ráno, pláž "Omaha": Tato asi nejlepší mise v celé hře začíná v přepravním člunu. Prvních pár minut slyšítejsme pouze hukot moře a šplouchání vln narážejících do našeho člunu. Pak se ozve hvízdot a následný dopad dělostřeleckého granátu. Další začaly padat v rychlém sledu a vyhazovaly do výšky gejzíry vody. Jeden z člunů dostal přímý zásah, takže kromě vody a plamenů začnou létat vzduchem i vaši spojenci. Granáty dopadají čím dál častěji a každá další exploze se přibližovala k našemu člunu. Chvíli bylo ticho. Na povel se otevřely dveře a my vyrazili s odhodláním, tváří v tvář německé obraně. Kulomety nad pláží rozehrály svou hudbu smrti a déšť olova létal vzduchem jako neskutečný roj rozzuřených vos. Ještě než se dostanete ven z člunu, ubyde vám spousta života po zásahu kulek z kulometů. Rozpoutá se nepředstavitelný chaos. Spousta mužů padne dřív, než se dostali z výsadkových člunů nebo než se protlačili na pláž, aby se mohli alespoň částečně skrýt za protitankové zábrany. Tyhle zábrany jsou jediná ochrana před německými kulomety. Musíte přebíhat od jednoho ježka k druhému, snažit se přikrčit a hlavně se rychle schovat. Po chvíli se dostanete k plotu, který odstřelíte, a pak až ke zdi jednoho bunkru. Váš velitel vás posílá vyčistit bunkr. Mezi vámi a bunkrem je však minové pole. Je to fakt hrozný to projít. Mě se to povedlo asi až na 8 pokus, musíte dělat pořád save-load-save-load... Pak už stačí vyčistit bunkr a pobřeží je vaše.

Design úrovní
Předchozí část možná naznačila, které z bodů přispěly k tomu, proč je MOHAA jednou z nejlepších her svého druhu. Už jsem zevrubně popsal grafiku, ale ještě jednou se k ní víceméně vrátím, tentokrát se zaměřím na design jednotlivých úrovní. V tomto ohledu navazuje MOHAA na svého staršího sourozence z dob PS a rozhodně se nejedná o špatný vzor. Šest misí rozdělených zhruba do třiceti menších levelů je navrženo prostě mistrovsky. Kdo věděl, že MOHAA je vyvíjena s požehnáním Stevena Spielberga, pravděpodobně také čekal, že se tato hra bude dost podobat jeho válečnému velkofilmu Zachraňte vojína Ryana. Tahle motivace je ve hře zřejmá. A tak opravdovým vyvrcholením hry je, tuším 3. mise, 6. června 1944, vylodění spojeneckých sil v Normandii (viz. sloupeček nahoře).

Den D není jediná pasáž, která těží ze scén tohoto filmu. Druhá z velmi kvalitních pasáží se odehrává v rozbombardovaném městečku na kraji Francie. V lokaci je spousta pobořených domů, které tvoří přímo dokonalý ring pro souboj ostřelovačů. Již k tak depresivnímu prostředí se ještě přidává hustý liják, který ještě víc ztěžuje podmínky k odhalení německého profesionála. Jednak díky bubnování kapek nedokážete přesně určit směr, ze kterého případná střela vyšla, navíc pořádně nevidíte do dálky. V tomto prostředí se budete zoufale plížit podél stěn, přebíhat přikrčeni přes ulice a hledat ideální pozici k eliminaci nepřátel. Tato mise patří k těm, které dokáží člověka doslova vtáhnout do hry. Stane se to asi takhle: Sedíte pohodlně před monitorem a najednou vás pomyslná ruka chytá za límec a táhne vás ke sklu obrazovky. Stále se přibližujete, až najednou cink, bílé světlo a vy jste v kůži vojáka uprostřed bojové akce. Nervózně se rozhlížíte ze strany na stranu a snažíte se najít si co nejvýhodnější pozici k bezpečné palbě na nepřátele. Pokud vás nepřítel překvapí, střelbou se kryjete a běžíte za nejbližší možnou překážku, kde si můžete vyměnit zásobník a v několika sekundách promyslíte svůj další postup. Vždy musíte jednat právě rychle a přesně. Pokud budete příliš pomalí, nepřítel vás rychle přečíslí, jelikož pod palbou většinou volá posily. Budete-li nepřesní, rychle si ověříte v praxi pravidlo: Netrefíš-li, sám jsi cílem! Ve chvíli, kdy se tato pravidla naučíte, stane se útok vaší jednotky harmonickým baletem. Chytrý útok vystřídá obratný ústup a při každé úspěšné akci zůstanou za barikádou na nepřátelské straně další padlí, zatímco vy zůstanete nedotčeni. Takto povedený přepad nepřítele potěší jako nic jiného. Snad jen dobře umístěný granát, před kterým se několika SSákům nepodaří utéci dost daleko, potěší podobným způsobem.

Toto je třeba další nádherná souhra vynikající grafiky a vypilované hratelnosti, kterou MOHAA zdaleka nenabízí jen příležitostně. Nakouknete do místnosti. Dva cíle u stolu, jeden u skříně a poslední u okna. S druhým nakouknutím vhodíte do místnosti i granát a opět se skryjete za zdí. Přehodíte si zbraň, vyměníte zásobník a čekáte. Po výbuchu vběhnete do místnosti a střílíte vše co v oblacích prachu naznačuje pohybující se lidskou postavu. Když se prach usadí, spokojeně spočítáte padlé nebo dorazíte polohluché nešťastníky.

Zdaleka ne vždy bude vaše práce tak snadná jako v předchozím příkladě. MOHAA má implementovaný dynamický systém umělé inteligence. To v praxi znamená, že nepřátelé se často stahují nebo zaujímají výhodnější pozice. Protiútoky spustí zpravidla ve chvíli, kdy vyprázdníte zásobník. To se mi několikrát stalo a potom je situace značně nepříjemná. Zezačátku je obtížnost celkem primitivní, postupně se ale zvyšuje. Pozornost hráče udržují krom grafiky a atmosféry ještě další faktory. Například žádná z šesti misí se neopakuje. Pokaždé musíte nasadit trošku jiný styl hry: Někdy opatrnost, jindy rychlost, tu se s vojáky perete jako lev, či je likvidujete z dálky puškou. Je pravda, že některé mise se podobají prvnímu dílu z PS, ale nikdy ve většině bodů. Velkým překvapením byla mise, jejímž účelem byla krádež tanku Tiger II a následný únik s kořistí z dosahu nepřátel. Někdy se ale AI nepřátel pohybuje na bodu mrazu. Třeba když jsem nakouknuk do místnosti a zase se stáhnul, všichni esesáci vevnitř se vyhrnuli ven a já je krásně zpoza rohu postřílel. Hra je určiě udělaná podle reality, a tak všechno vypadá jako ve skutečnosti a ne jak v Unrealu. Podobné zpestření je ještě na začátku hry, ale v menší účinnosti, protože lehký vojenský džíp nemá tak silné, argumenty jako Tiger II.

Pár záporů
V podstatě jediné za co bych mohl MOHAA nepatrně zkritizovat je hudba. Některé skladby jsou totiž naprosto shodné s hudbou ze starého MOH a to každým jedním tónem. Situaci zachraňuje několik velmi zdařilých, nových melodií v druhé polovině hry. Těm starým se ve skutečnosti také nedá vytknout třeba stereotyp nebo nuda, nicméně pro fanouška prvního dílu je to přece jen trochu silné kafe, nezměnit ani trochu převážnou část hudebního doprovodu. Hlavním záporem je taky podle mě délka hry. Když už si něco za ty prachy koupíte, tak očekáváte, že vám to pár tejdnů vydrží. Jenomže já jsem to dohrál za 9 dní. Celkově je to prý 1 a půl dne čistýho hraní. To je fakt málo. Další hodně blbá věc je nenadálý respawnování (objevování) nepřátel. Blíž by se to dalo popsat asi takhle: Jste v baráku, kde se kryjete v uzavřený místnosti před nepřáteli. Všechno v pohodě, až najednou vidíte, že vám ubejvá život. Jentaktak se otočíte a ve vyčištěný místnosti náhodou stojí esesák a šije to do vás. Takovejhlech "fontánek života" je ve hře spousta, a dokáže to fakt naštvat, když nejste nikde v bezpečí. Konečně co si podle mne zasloužilo absolutní známku, je zvuk. Ozvučení tvoří na výsledném dojmu z MOHAA snad mnohem víc než moderní grafika se všemi pokroky směrem ke konzolím. Výběr zvuků, který nabízí tato hra, je celkem slušný. Například mise v městečku, za průtrže mračen. Déšť zní jinak na volném prostranství, jinak pod mostem. V domě je slyšet dopadající kapky na střechu, hrom má několik odstínů. Po tmavě modré obloze se občas prožene stíhačka a shodí bombu na blízký dům. To je celkem slušně namakaný. Celý koncert by se dal sepsat jen ze zvuků dopadajících se nebo odrážejících se kulek. Litovat můžete jen toho, že nemáte nějakou fakt dobrou zvukovku, abyste si to pořádně užili.

Sbohem, armádo!
MOHAA už je prostě takový. Je jiný než ostatní hry, které tu byly před ním a navíc je pořádně hratelný a po technické stránce omračující. Napadá mne už jen poslední potenciální zádrhel, který by mohl být překážkou k srdcím hráčů akčních her. Je to asi také kvůli tomu, že například v USA je násilí ve hrách celkem ostře sledovaný, nebo i zakázaný. Řada fanoušků FPS si dává do souvislosti akční hru s potoky krve a čím brutálnější představení na obrazovce, tím lepší. V tomto ohledu MOHAA takového hráče zklame. Z obětí nevytryskne nikdy ani kapička krve. Tento netradiční "nedostatek" vyvažují animace postav, které kulhají a padají podle toho kam dostanou zásah. Takže je samozřejmě nejlepší střílet do hlavy, a ne do nohy, kdy sice protivník nemůže chodit, ale střílet do vás může s čistým svědomím. Takže jak skončit? Bojujme a nevzdejme se! Medal Of Honor je určitě hra, která stojí za koupi i protože je to vynikající 3D akční hra i pro single player. Pro fanoušky tohohle žánru celkem nutnost, jinak to ale zase taková pecka není. To je všechno.

Parametry
Žánr: 3D akční
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 16MB grafická karta

Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32MB grafická karta

3D akcelerace: ano
Multiplayer: až 64 hráčů přes LAN, 32 hráčů přes Internet
Jazyk: angličtina
Výrobce: 2015 a Electronic Arts
Distributor: Electronic Arts (www.ea.com)


Cheaty

Spusťte hru s parametrem +set ui_console 1 +set cheats 1 +set thereisnomonkey 1 .

Do herní konzole pak zadávejte tyto cheaty:

fullheal doplní zdraví
wuss všechny zbraně a munice
noclip procházení zdí
notarget zobrazí verzi hry


Odkazy
--- mohaa.webpark.cz --- www.planetmedalofhonor.com --- www.mohaa.ea.com ----


Hannes