Quake 3: Arena



Průvodce Quakovým světem pro méně zkušené hráče.
Zejména pro začínající Quakaře jsme připravili dvojstránkového průvodce zbraněmi a některými zajímavými příkazy. Většina zkušenějších hráčů nemusí pročítáním následujících stránek ztrácet čas, protože už jistě mají uvedené informace dávno zaryté do masa. Vy ostatní můžete pokračovat ve čtení dále, bude se vám to hodit.
Zbraně? Hurá na ně!
Gauntlet (Rukavice)

Rychlost střelby: Rukavice toho moc nenastřílí
Zranění: Většinou 44 bodů (až 50)
Využitelná vzdálenost: Velmi krátká
Dosah zbraně: Dotyk
Vlnové zranění: Žádné
Munice: Žádná
Nenápadně se tvářící „rukavičku“ většina hráčů Quaka tak trošku neprávem přehlíží. Ve své podstatě není úplně špatná a pokud se jí člověk naučí ve vhodných okamžicích používat, přisype do svého konta pár hezkých fragů navíc. Nejprve si je potřeba uvědomit známý fakt, že se dá používat toliko nablízko a z toho důvodu se nevyplácí jít přímo cestou na svého oponenta. Zato když hrajete například po internetu a ve hře je větší počet hráčů, což zajišťuje dostatečný zmatek, není velkým problémem se k někomu potichu zezadu přiblížit a elektrickou rukavicí mu lehce zkontrolovat obsah vnitřností. Zní to snadně a pokud nehrajete zrovna proti Bludrovi, tak to i snadné je.
Machine Gun (Rotační Kulomet)

Rychlost střelby: Vysoká
Zranění: Přibližně 7 bodů na jednu kulku (5 při týmové hře)
Využitelná vzdálenost: Krátká/Velká
Dosah zbraně: Neomezený
Vlnové zranění: Žádné
Munice: Tradiční kulky (maximálně 200, standardně 100)
Přestože je kulomet sám o sobě docela slaboučký, umí-li člověk podržet zaměřovač na nebožákovi, kterého se snaží dostat může se jednat o smrtící hračku. Ve většině misí se navíc povalují kvanta munice a tak si člověk zpravidla nemusí dělat starosti s prázdným zásobníkem.
Shotgun (Brokovnice)

Rychlost střelby: Nízká
Zranění: Až 110 přímým zásahem (přibližně 11 bodů na brok), zranění se snižuje s rostoucí vzdáleností Využitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Neomezený
Vlnové zranění: Žádné
Munice: Broky (maximálně 200, standardně 100), jednou střelou se zbavíte 10 broků
Stará dobra brokovnice známá již z prvního dílu Dooma je zpátky i ve třetím pokračování Quaka. Její účinky jsou devastující hlavně z blízkosti, ale při dobré mušce překvapí i na větší vzdálenosti, rozhodně nepodceňovat!
Lightning Gun (Blesková Zbraň)

Rychlost střelby: Vysoká
Zranění: Přibližně 8 bodů na jeden paprsek (náboj)
Využitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Velký (omezený)
Vlnové zranění: Žádné
Munice: Elektrické baterie (maximálně 200, standardně 100)
Přestože má blesky šlehající bouchačka docela velký dostřel využijete ji zejména na kratší vzdálenosti. Navíc je použitelná spíše proti pomalejším a méně zkušeným hráčům, protože rychle pohybující cíl je s ní zabít skoro nemožné.
Plasma Gun (Plasmová Zbraň)

Rychlost střelby: Vysoká
Zranění: 20 bodů na jeden zásah (plasmovou kouli)
Použitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Neomezený
Vlnové zranění: Přibližně 1-19 bodů
Munice: Plasmové baterie (maximálně 200, standardně 100)
Plasmová puška přijde vhod hlavně v přeplněných místnostech a úzkých koridorech, ve kterých se nedá uhýbat. Pálí velice rychle a pokud se jí naučíte dobře ovládat i přesně, ale dejte si pozor na zraňující exploze, které mohou pocuchat kapotu i vám, když jste v blízkosti dopadu.
Grenade Launcher (Granátomet)

Rychlost střelby: Střední
Zranění: Až 120 na přímý zásah
Použitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Krátký
Vlnové zranění: Mezi 1-119 body
Munice: Granáty (maximálně 200, standardně 10)
Granátomet rovněž patří mezi většinou hráčů podceňovanou zbraň, ale věřte, že není nic horšího než zjištění, že máte pod nohama naházených deset granátů (přičemž nevíte odkud přiletěly) a ty se chystají během několika málo okamžiku proměnit váš život v historii. Při jejich používání je důležité hlavně správné časování a samozřejmě i přesná muška s prediktivním odhadem. Navíc je možné provozovat trošku komplikovanější granátové skoky.
Rocket Launcher (Raketomet)

Rychlost střelby: Střední
Zranění: Až 100 bodů na přímý zásah
Použitelná vzdálenost: Krátká/Velká
Dosah zbraně: Neomezený
Vlnové zranění: Mezi 1-99 body
Munice: Rakety (maximálně 200, standardně 10)
Raketomet se v rukách zkušenějšího hráče stává hotovým poslem smrti. Rakety jsou rychlejší nežli u předchozího dílu a využitelnost je tím pádem ještě o pár fousů vyšší. Navíc je možné s jeho pomocí provádět oblíbené raketové skoky za jejichž asistence se dostanete i do míst standardně nepřístupným a hlavně tím ušetříte spoustu času, přestože to občas trošku štípne (zejména v počátcích). Taky nezapomínejte na sílu exploze, která se projeví i když se nestrefíte přímo. Z toho důvodu je zpravidla výhodnější pálit vedle, třeba do stěn nežli přímo na cíl.
Rail Gun

Rychlost střelby: Nízká
Zranění: Přibližně 100 bodů na zásah
Použitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Velký
Vlnové zranění: Žádné
Munice: Railové střely (maximálně 200, standardně 10)
Kdo umí ten používá Rail Gun. Jedná se o jednu z nejničivějších zbraní ve Quakovi a se špetkou zkušeností s ní naučíte slušnému chování i tvrdšího hráče. Hlavní věcí je trénování a trénování. Pouze s narůstajícími zkušenostmi se stanete mistrem této smrtící zbraně, jinak to vážně nepůjde.
BFG-10K

Rychlost střelby: Vysoká
Zranění: Asi 100 bodů na zásah
Použitelná vzdálenost: Krátká/Střední
Dosah zbraně: Neomezený
Vlnové zranění: Mezi 1-99 body
Munice: Elektrické články (maximálně 200, standardně 20)

Známé BFGéčko doznalo od dob Quaka 2 zásadních změn a vězte, že nyní budete potřebovat alespoň špetkovou mušku. Jedná se bez diskuse o nejničivější zbraň z vražedného arzenálu Quaka 3, ale vězte, že není v každé z misí k dispozici a navíc je většinou dovedně skryta.
Co napsat do příkazové řádky?

Příkazů kterými je možné hru ovládat existuje skutečně obrovské množství a my si díky omezenému prostoru povíme pouze o těch nejdůležitějších z nich (konzole se vyvolává klávesou „~“).

/cmdlist – vyvolá kompletní seznam příkazů.
/cvarlist – vyvolá seznam konzolových proměnných.
/condump filename.txt – uloží obsah konzole do adresáře „Quake3/baseq3“ a stejnojmenného souboru.
/reconnect – vás připojí zpět do posledně rozehraného serveru.
/sensitivity – jemnější nastavení citlivosti myši.
/bindlist – výpis nastavených kláves.
/say_team – posílání privátních zpráv lidem z vašeho týmu.
/kill – sebevražda pro masochisty.
/callvote [navrhovaná volba] – pomocí tohoto příkazu můžete při sítově hře volit třeba pro různé pozměňovací návrhy (jiná mapa, nastavení, atd.).
/quit – rychlé vyskočení ze hry.
/timedemo 1 – klasické měření rychlosti grafické karty. Po napsaní tohoto příkazu ještě musíte spustit jedno z uložených dem a výsledek se vám zobrazí v konzoli. /cg_drawFPS 1 či 0 – bude se vám zobrazovat počet snímků za vteřinu v průběhu hry (v pravém horním rohu).
/cg_drawGun 0 či 1 – skryje vaší zbraň.
/cg_drawTimer 1 či 1 – zobrazí čas hry v pravém horním rohu obrazovky.
/cg_simpleItems 0 či 1- přemění všechny objekty ve hře ve 2D sprity (dobré hlavně na pomalejších počítačích).
/cg_drawTeamOverlay 0 či 1 – uvidíte aktuální stav vašich spolubojovníků při týmové hře.
/cg_thirdPerson 0 či 1 – přepne hru do pohledu třetí postavy (ala Tomb Raider).
/cg_thirdPersonAngle 0 až 360 – úhel pohledu při hře třetí postavy.
/serverinfo – vypíše list informací o nastavení aktuálního herního serveru.
/map_restart – znovu nahrání aktuální mapy. Je to potřeba udělat pro správnou funkčnost některých příkazů.
/bot_minplayers 4 (počet závisí na vás) – tento příkaz je využitelný zejména v situacích kdy se snažíte mít server pořad plný. Je-li v něm málo skutečných hráčů nahrazují je boti a pokud se nějaký hráč připojí automaticky nahradí některého z botů.
/addbot – manuelní vložení bota do hry.
/kick – vyhození určitého hráče ze hry.
/g_gravity (standardní je 800) – změna či zobrazení gravitace v aréně (čím nižší číslo tím nižší gravitace).
/g_speed (standardní je 320) – nastaví nebo zobrazí rychlost určitého hráče. Zejména nastavení na 1000 ústí v docela zajímavé výsledky.
/emifool – tento příkaz je nutné zapsat během jedné vteřiny, jinak nebude fungovat. Pokud se vám to podaří dočkáte se přechodu do super tajné úrovně a navíc se utkáte se skrytým bossem.
A pamatujte, i cesta prohry může vést k vítězství, je to vše pouze o zábavě.