Alpha Centauri



Alpha Centauri - tipy a triky

Úvod
Ačkoli se mi tyto tipy a triky, které měly být původně jen drobným rozšířením těch časopisových, trochu rozrostly, přece jen jim nechci říkat návod, už pro to, že vás k ničemu nenavádí, nýbrž vám pouze prozrazuje některé zákonitosti a grify, které se vám při hraní této fenomenální a čas žeroucí strategie budou hodit. Tak se pohodlně usaďte, připravte si tužky a pera na případné poznámky a hurá do toho.

Nastavení
Vzhledem k tomu, co všechno se dá v AC nastavit, apeluji na vás, abyste se jako prvním po spuštění nové hry věnovali právě preferencím a volbám. Všechno začíná volbou obtížnosti - nestyďte se a klidně zvolte nějakou lehčí (nebo úplně nejlehčí - Citizen), mnohem snáze pak proniknete do hry, a až příště budete hrát na vyšší úroveň (a vy budete), nebudete muset přemýšlet, jaké tlačítko je k čemu. Při startu hry, alespoň té první, doporučuji zvolit Customize Random Map, potom Large Planet a 50-70% of Surface. Tím dostanete celkem slušně velký prostor k životu a bude více času na bádání. Pokud raději hrajete rychle a chcete ustavičně bojovat, vyberte spíše menší planetu nebo více vody - budete se řezat pořád. Ještě vám doporučím zvolit si úpravu pravidel (Customize Rules), kde si můžete zaškrtnout např. Look First, což vám umožní vybrat si, kde založíte svou první bázi (jinak se automaticky založí tam, kam žuchne záchranný modul) a Spoils of War, díky čemuž můžete krást technologie po dobytí cizí báze. Obě tyto položky byly ve standardních pravidlech obou Civilizací, proč to bylo vypuštěno, netuším. Co se týče samotného nastavení (Game/Preferences), doporučuji zvolit si plošší terén (odteď budu vypouštět anglické popisky, pokud to nebude vyloženě nutné - však si to najdete sami), zapnout dosah bází (odkud mohou těžit) a položit čtvercovou síť i na moře. Co se týče ostatních voleb, je to na vaší libovůli, já jsem si například ještě vypnul Fog of War, protože se mi vizuálně nelíbí (on tam stejně je, jen není vidět). Možná ne hned na začátku, ale později určitě, si zapněte nutnost mačkat Enter na konci každého turnu - konec kola je totiž nejlepší na strategická rozhodnutí, změny globálních parametrů a vůbec všelijaké skopičiny. No, hurá do toho.

Začínáme hrát
Pokud hrajete na nejnižší obtížnost, máte automaticky zapnuté všechny tutorialy, pokud hrajete na některou vyšší, určitě si je napoprvé zapněte. Jinak jsou tu ještě prohlídky nejdůležitějších oken (Tours), které se vám jednak v nejvhodnější chvíli vnutí samy, jednak si je můžete vyvolat z menu Help. Doporučuji neprocházet si celý help (je obrovský), protože je to zbytečné - většinu znalostí ulovíte přímo ve hře mnohem snadněji, přístupněji a hlavně zábavněji.

Kde stavět báze
Pokud jste hráli Civilizaci, tak to víte - u vody. Ne úplně na rovném břehu, ideální je, aby mořských bylo jen několik čtverců (báze obhospodařuje pole 5x5 čtverců, v jehož středu stojí, vyjma rohových), dobré je, aby jeden z nich s bází sousedil (abyste mohli stavět lodě). Narozdíl od minulých dílů má ovšem moře mnohem větší význam - jednak se na něm dají stavět vylepšení (pole, těžební věž) stejně jako na zemi a jednak se na něm dají budovat samotné báze. Pokud stavíte bázi na vodě (nechte si to ale až na později), nedělejte to daleko od břehu - zvláště minerály, které budete potřebovat na výstavbu všeho, jsou ve vodě dost vzácné. Co se týče samotného okolí báze (té suchozemské - okolo mořské je voda), není to až tak důležité jako v Civilizaci. Všechno se dá totiž změnit, později ve hře dokonce i nadmořská výška jednotlivých čtverečků. Pamatujte si - čím více zeleně, tím více jídla (hlavně u prvních bází, kdy ještě nemáte dost formerů na kultivaci krajiny, je to důležité), čím víc kamení, tím více minerálů. No, důležité je zpočátku hlavně jídlo, protože když budete hezky papat, budete rychle růst.

Suroviny
Surovin, které sklízíte z okolí města, jsou tři druhy. Nutrients, neboli jídlo, živí lidi ve městě. To, co přebývá, se vám ukládá, až naplníte celý sklad, úroveň města se zvýší o jedničku (stoupne počet obyvatel). Minerals jsou minerály - jako štítky v Civilizaci. Za ně stavíte nové jednotky a vylepšení do města, máte-li jednotek více, každá "spolkne" jeden štítek každý turn (toto lze později ovlivňovat). Pokud rozpustíte jednotku (Disband), dostanete nějaké minerály zpět. Nově také můžete vytěžené minerály rovnou přeměňovat na energii, ale to je vážně jen pro případ těžké finanční krize. Třetí "surovinou" je Energy, neboli energie. Ta se rozdělí do tří oblastí - věda, finance a psychologie - podle preferencí v HQ/Social Engineering (tam se ještě podíváme). Každé políčko můžete vylepšit vystavěním nějaké vymoženosti (farma na jídlo, důl na nerosty, či solární panel na energii), můžete jich dokonce na jeden čtvereček stavět i více, ale zřejmě pak méně fungují.
Rozjezd státu
Doporučuji co nejrychleji vytvořit alespoň pět bází se slušnou infrastrukturou. Já to dělám takto: Založím hlavní bázi a nechám v ní vyrábět jednu průzkumnou a jednu obrannou jednotku (pokud už některou z nich nemám) - jen pro připomenutí - jednotka je charakterizována třemi čísly, první udává útok, druhé obranu a třetí pohyblivost. Až to báze vyrobí, nechám ji vystavět Colony Pod - pozor, vybudováním tohoto udělátka se sníží úroveň báze, je-li tedy na jedničce, je po ní. Po Colony Podu jí dám na chvilku pauzu a vyrobím útočnou jednotku, načež zadám výrobu formera, což je jednotka, která upravuje terén. Mezitím prozkoumávám vyrobenou průzkumnou jednotkou okolí a najdu vhodné místo pro další bázi, kterou založím hned, jak mám k dispozici Colony Pod. V nové bázi zadám stavění obranné jednotky, pak Colony Podu, atd. Vyrobenými formery nejprve spojím báze silnicemi, a pak začnu kultivovat zemi, což znamená zničit houby, postavit farmy, místy vysázet lesy, atp. První báze (HQ), kterou jsem vždy v Civilizaci a i teď v Alpha Centauri pojmenovával sentimentálně "Praha" (odpusťte stárnoucímu romantikovi), se většinou rozrůstá nejrychleji, takže ji můžeme srazit výrobou dalšího Colony Podu. Jinak budujeme další vojenské jednotky tak, jak jsou postupně vymýšleny, a teprve až máme v každém městě alespoň dva až tři SLUŠNÉ válečníky, začneme budovat městské vymoženosti. Pozor, to v žádném případě neznamená, že vyrobíte-li lepší vojenskou jednotku, musíte hned všude ty staré rozpustit a stavět nové - doporučuji spíše pozvolný postup, jinak byste nedělali nic jiného, než stavěli jednotky. Hotová jednotka se dá také upgradovat na lepší typ, ale stojí to dost peněz, takže rozvahu, bratři, rozvahu.

Kultivujeme
Krajinu kultivují formeři, moře sea formeři, báze zakládáte pomocí Colony Podu. Formeři se budou v budoucnu také vyvíjet - budou rychlejší v pohybu i v práci, přičemž tady se obvykle vyplatí upgradovat stávající jednotky (pokud to nestojí opravdu moc). Jak si přečtete v tutorialu - čím vyšší nadmořská výška, tím více energie, čím více kamenů, tím více minerálů, čím více zeleně, tím více jídla. Kultivujeme pochopitelně jen tu krajinu, která je v dosahu některé báze, cizopasné houby (xenofungus) likvidujeme všude na svém území (alespoň zezačátku). Farma (klávesa f) přidá jídlo, doly (m) minerály a solární panel (s) energii. Narozdíl od Civilizace těžbu příliš neovlivňuje stavění cest - to má vliv jen na zvýšení produktivity dolů, a to ještě ne vždy. Na políčku, kde toho není moc, můžete vysázet les (shift+f), kde těžíte v malém množství všechno, ovšem pozor - les se v průběhu hry samovolně rozšiřuje (na okolní políčka), ovšem můžete ho zase zničit (třeba postavením farmy), což dokonce vynese nějaké minerály z vytěženého dřeva. Nejlépe se kultivuje voda - na všech vodních políčkách, kam dosahuje některé město (báze), lze vypěstovat vodní farmu a solární panel, což dodá opravdu HODNĚ jídla a energie. Těžební plošina už se moc nevyplatí - jen v případě opravdové minerální nouze (a postavte spolu s ní i vodní farmu). Kultivovat vodu můžete až po získání sea formerů, které můžete vyrábět stejně jako jiné lodě po vynalezení Doctrine: Flexibility. Vodní báze se nijak neliší od těch suchozemských, znovu doporučuji postavit je v dosahu alespoň dvou (tří) suchozemských políček, bohatých na minerály. A připravte se na to, že díky vodním farmám porostou vodní báze nechutně rychle.

Social Engineering
V menu HQ/Social Engineering nastavujete jednak společenské zřízení, které bude vládnout ve vaší části planety, jednak preference "utrácení" vytěžené energie. Se zřízením vám tu moc neporadím - všechno se hodí na něco jiného, změnit lze cokoli jedním stiskem tlačítka (už žádné revoluce jako v Civilizaci) a help je celkem obsažný. Zpočátku nemáte na výběr nic, tak se nelekejte, ono to bude přibývat. Já osobně preferuji spíše obchodní a demokratický stát, v případě nějaké těžší války se hodí přepnout na stát policejní (lidé jsou poslušnější). Určovat zřízení můžete hned ve čtyřech kategoriích, všechno se ovlivňuje navzájem, výsledek vidíte vpravo dole. Uvědomte si, že jak budete růst, budou vám stoupat náklady na údržbu bází (každý turn platíte poplatek za všechno, co jste ve městě postavili), proto je lepší zřídit nějaké demokratičtější zřízení, které vynáší víc peněz na oplátku za některá (hlavně vojenská) omezení. Po každé změně zde doporučuji projít všechna města a vysledovat, jak se změny promítly. Úplně dole v okně Social Engineering najdete ukazatel, který určuje, kolik energie se bude utrácet za vědu a kolik půjde přímo do pokladny. Třetí položka je obdobou luxusu z Civilizace a pomáhá předcházet sociálním nepokojům - na to je zpočátku čas, sem žádnou energii zatím nedávejte. Rozvržení ze začátku hry (50:0:50) je poměrně ideální, už proto, že změníte-li jej ve prospěch některé položky, budete mít značné energetické ztráty, které zmizí až po nějaké době vývoje. Jinak doporučuji preferovat vědu před peněženkou - určitě se to vyplatí. Takže až budete na určitém stupni vývoje nebo v jiném zřízení než základním, trochu si s táhly pohrajte alespoň na nastavení 30:0:70.
Až budete demokratičtí a lidé se pomalu začnou bouřit, změňte to na 30:10:60, což by je mělo na dlouho uklidnit. Pokud vládnete totalitně, není třeba do uklidňování investovat vůbec nic - stačí mít v každém městě dost vojenských jednotek.

Lidi
Lidi jsou lidi a nic lidského jim není cizí. Takže se rádi baví, neradi pracují, chtějí párek v rohlíku, divadlo a třistastránkový GameStar (to mi jen tak ujelo), tak jim to všechno dejte. Krátkodobá řešení v podobě léčiv příliš nedoporučuji, zkuste spíš stavět to, co zvyšuje spokojenost lidí (rekreační centra, divadla). V demokracii obětujte nějakou energii na psychouklidňování lidí (viz Social Engineering) a snažte se většinu jednotek držet ve městech. Pokud situace pálí, je možno stejně jako v Civilizaci udělat z některých dělníků specialisty - doktor (psychiatr) je ten, co dokáže uklidnit naštvané (je vidět, že Alpha Centauri je americká hra).

Komunikace
Komunikace je skvělá věc. Co nejrychleji objeďte svět a navažte kontakt s každým, koho najdete. Pokud uzavřete bratrství, obvykle si vyměníte i mapy - to je někdy dost výhodné. Svolá-li se planetární kongres, buď platí jeden národ=jeden hlas nebo (to většinou) máte počet hlasů odvozený od velikosti národa. Pokud tedy budete největší na planetě, máte největší šanci k prosazení svých zájmů. Potřebujete-li některou technologii, neváhejte a často kontaktujte ostatní - je dost velká šance, že vám ji někdo nabídne (pokud ji již někdo vynalezl). Dokonce si můžete půjčovat peníze (za vydřidušský úrok) nebo si někdo může půjčit od vás - ale je problém se splácením v případě válek a navíc je tu pořád riziko, že vašeho dlužníka někdo vyvraždí a prachy jsou v trapu.

Válčení
Ach válko, válko... V Civilizaci se bojovalo pořád a s chutí a totéž je možné i tady, jen jsou k tomu ještě rafinovanější prostředky. Snažte se každému městu zajistit dostatečnou ochranu, zvláště těm u hranic a na pobřeží. Tu nejobranyschopnější jednotku vždy ve městě uložte (klávesa h), útočné nechte ve střehu (l), ony se pak automaticky proberou, až přijde nepřítel. Až budete mít letectvo, vyrobte něco stíhaček někam doprostřed, aby dolétly kamkoliv, kde jich bude potřeba. Poškozené jednotky buď nechte několik turnů stát, nebo je odveďte do města, kde se léčí rychleji a mohou se vyléčit úplně. Ve vojenské strategii vám radit nebudu, protože to nepotřebujete, ne? Snad jen tolik, že dobýváte-li bázi na pobřeží, vyplatí se na ni útočit i z vody - ony suchozemské jednotky se málokdy umějí proti vodním bránit. Jo, a snažte se nepoužívat zbraně hromadného ničení - ono to planetě příliš neprospívá... K hranicím postavte senzory, které monitorují okolí (perfektní věc), až hranici posunete, senzory zbourejte. Co se týče designování jednotek - nepřehánějte to. Já jsem si celou dobu vystačil s tím, co mi nabízeli, jen jsem si typy jednotek občas přejmenovával. Pokud vědci vymyslí vylepšenou jednotku stávajícího typu, obvykle vám nabídnou automatický upgrade všech, co se právě vyrábějí - berte to. Mohou vám také nabídnout upgrade jednotek už existujících, ale to je poněkud mastné, tak si to pořádně rozmyslete.

Závěr
O téhle hře by se toho dalo napsat ještě fakt hodně. Hrajte, budujte, vynalézejte a získávejte zkušenosti. Já to budu dělat také, a jestli mě napadne něco dalšího, co bych vám měl říci (třeba nějaké tipy pro pokročilé), dočtete se to na některém dalším GameStar CD. Zatím nashle.