Praetorians


Praetorians jsou real-time strategie z období Římské nadvlády. V České republice vychází s přeloženými texty, ale dabing je stále anglický. Autorem hry jsou španělští Pyro Studios, kteří se proslavili hlavně sérií Commandos. Praetorians si právě z Commandos berou několik věcí a vymykají se tak zaběhnutému typu RTS. Liší se v mnoha věcech: zásadní rozdíl je ten, že vůbec nic netěžíte. Nepotřebujete tedy zlato, dřevo a podobně, ale prostě můžete stavět jak chcete. Jediným omezením je čas potřebný k výstavbě a maximální počet jednotek. Příběh je vyprávěn před každou misí v kampani a točí se okolo života Julia Caesara. Kampaň má celkem 24 misí, z nichž první 4 jsou brány jako tutoriál (ovšem už i v tutoriál můžete solidně zatuhnout). V misích se podíváte po celém římském impériu - Egypt, Galie, Řím. Tyto tři strany jsou také postupně na výběr. Každá strana má přibližně 12 jednotek a nějaké ty speciální. 12 jednotek se nezdá mnoho a navíc mezi nimi nejsou zase až tak veliké rozdíly, ale myslím že to stačí.

Úkol každé mise je celkem podobný a spočívá v přechodu určitého území z jednoho místa na druhé, přičemž vám nesmí zabít určitého hrdinu. Cesta ale není snadná, všude na vás čekají nepřátelé. V této situaci sehraje stejně jako v celé hře obrovskou roli taktika. Ano, je to hlavně o taktice, protože sebevětší armáda, která se bezhlavě vrhne za nepřítelem špatně dopadne. Při hromadných pochodech se vyplatí dodržovat několik zásad, například vepředu jde těžká pěchota, uprostřed lučištníci a po krajích, případně v záloze rychlá jízda. Jednotky vyrábíte v celých formacích například o 20 členech. Většina formací se může přepnout do sekundární polohy, kdy je třeba více odolná, ale pohybuje se opravdu pomalu. Výbornou římskou formací je legendární želva, která je proti šípům téměř imunní. Jednotky mají také ukazatel energie, když máte dostatek energie, můžete popoběhnout.

           

Jednotky musíte ale někde vytvářet. K tomu slouží po mapě rozseté vesnice. Na začátku hry jsou všechny vesnice neutrální a je jich zde celkem hojný počet. Rychle tedy doběhnete k vesnici s armádou a začnete stavět malou pevnůstku, která ukazuje, že vesnice patří právě vám. V celé hře je pouze jedna jednotka, která dokáže stavět budovy a válečné stroje. K úplnému ovládnutí vesnice musíte ještě poslat dovnitř velitele (centuriona). Poté už můžete snadno vyrábět jednotky pouhým kliknutím na její symbol. Bude vás to stát akorát určitý čas a také počet obyvatel vesnice. Každá vesnice má totiž pouze omezený počet vesničanů a po jeho vyčerpání leze populace vesnice jenom velmi pomalu nahoru. Některé jednotky potřebují k výstavbě ještě tzv. Body cti, které získáváte bojem s nepřítelem podobně jako v jinýc hhrách zkušenost. Určitě ale nezůstanete pouze u jedné vesnice, po mapě jich je rozseto mnoho. Takže si budete muset opatřit ještě další vojevůdce k ovládnutí vesnice.

Tím se dostávám k zajímavému systému degradace a povyšování. Téměř každou jednotku totiž můžete povýšit a poté se z jednoho vojáka stane právě velitel potřebný k nastolení pořádku ve vesnici. Stejným způsobem funguje i degradace - z celé roty vojáků můžete jedním kliknutím udělat pouhé stavěče. Říkáte si, že to je nevýhodné? Ano, v některých fázích to opravdu nepotěší, ale většinou to prostě jinak nejde. Musíte třeba postavit most přes řeku a již žádné budovatele nemáte? Tak si je prostě uděláte z roty kopiníků. Je to nový a neotřelý způsob. Ve vesnicích také můžete vytvořit několik speciálních jednotek: muže se jestřábem, který může ze vzduchu prohlížet nepřátelskou armádu a rozložení sil; zvěda s vlkem, který má podobnou funkci jako jestřáb, jenže na zemi; doktora, který pomalu uzdravuje zraněné vojáky. Tyto drobnosti jsou v boji a taktice velice důležité, protože běžet třeba naslepo do vesnice, že překvapíte nepřátele a on tam nebude vás může stát prohru nebo vítězství.

           

Ve hře se nevyskytují jenom budovy a vojáci, ale také několik obléhacích a bojových strojů. Tvůrci se nechtěli vzdalovat od reality - najdeme například katapult, balistu nebo beranidlo. S těmito mocnými nástroji snadno naděláte paseku v nepřátelských řadách, ovšem je velice snadné je zničit. Stačí pár zapálených šípů a pak už jen můžete sledovat, jak katapult pěkně hoří a hit pointy rychle mizí.

Vše se točí kolem taktiky, i rozmístění jednotek v terénu. Různé výškové rozdíly mají obrovskou váhu, takže jednotka lučištníků na kopci může klidně zabít jinou skupinu těžkooděnců. Než se k lučištníkům přiblíží, bude prostě po nich. Dalším fantastickým prvkem jsou lesy. Na mapách je poměrně dost hustých lesů a ty se často stávají zdrojem nemilého překvapení. Do lesa můžete poslat jenom některé jednotky, například jízda tam nemůže. V lese na vás může čekat armáda nepřítele a vy klidně jdete kolem a nic netušíte. Je to proto, že v lese vidíte nepřítele pouze na velmi krátkou vzdálenost, takže když ho prostě nepročesáte, můžete se těšit na nepříjemnou situaci. Dalším pěkným počinem je dobývání pevností. Většinou až v pozdějších fázích hry je po mapě rozseto také několik pevností, které jsou obehnány vysokými hradbami. Takovou pevnost není vůbec snadné dobýt, protože nepřítel má výškovou převahu a to se hodně počítá. K úspěšnému dobytí musíte udělat několik kroků: vyčistit katapultem osazenstvo na hradbách a ve věžích, poté ještě jednou obejít celou pevnost se skupinkou lučištníků a zkontrolovat hradby, pak postavit žebříky a po žebřících vysadit vaše těžkooděnce na hradby a proniknout dovnitř. Každý žebřík nese 6 vojáčků, kteří jsou neuvěřitelně slabí, takže stačí několik zapomenutých lukostřelců na ochozech a máte po žebřících.

           

Při dobývání pevností se setkáte stejně jako v celé hře s jedním nepříjemným jevem. Každá jednotka (rota) vojáků má přibližně 20 členů, které také detailně vidíte. Při bitvě se sejde dejme tomu 6 takových jednotek na každé straně a začne se to mezi sebou řezat. Nastane takový zmatek, že ani nevíte, čí jste. Davy vojáčků se vesele prolínají mezi sebou, nad jejich hlavami blikají všemožné symboly a ukazatele, celý poprask se vám ani nevejde na jednu obrazovku a prostě se v tom absolutně ztrácíte, nehledě na to, že když jednotka zaútočí, už ji nemůžete odvolat zpět. Ještě horší situace se odehrává při dobývání pevností, kdy se na hradbách přetlačují snad stovky vojáčků a vy nemáte šanci je nějak rozumně kontrolovat. Maximální rozlišení je 1024x768, takže tady si nepomůžete a i při nastavené vzdálenosti kamery na maximum je to trochu nepřehledné. Sice mě nenapadá nějaké rozumné řešení tohoto nedostatku, ale je to opravdu nepříjemné.

Kamerou nelze otáčet o 360°, i když je hra plně 3D, ale pouze upravovat vzdálenost od povrchu a náklon ve třech možnostech. To mi nepřijde jako chyba, možná právě naopak. Grafika je poměrně slušná, hlavně detailní. Autoři udělali v Praetorians naprosto dokonalý svět, který napodobuje realitu a opravdu se mu to daří. Ocitnete se v středozemních pásech lesů, na studeném severu, kde všude létají sněhové vločky, či na vyprahlé poušti. Před některými misemi v kampani jsou pěkné filmečky, které nevyužívají engine hry, jak je tomu v poslední době zvykem. Nad vašimi vojáčky létají ptáci, po zemi se prohání lesní zvěř a celé je to nádhera pozorovat. Bohužel při hraní na vyšší úrovni na to zrovna nemáte čas, protože jde o každou vteřinu. Zvuk je také povedený, při bitvě se ozývají odrazy kovových zbraní, výkřiky apod.

           

Samotnou kategorií je multiplayer. Ten probíhá přes klienta Gamespy, který je přiložen na instalačním CD. Bohužel verze, která byla přibalena nebyla aktuální a dokonce s ní nešlo hru ani spustit, takže se nevyhnete stažení nového klienta, který je proložen vyskakujícími reklamami. Přes hru samotnou můžete hrát akorát přes LAN a po zadání přesné IP adresy. Multiplayer je pro začátečníka téměř nehratelný, pro pokročilého hráče je to také velký oříšek. Protihráči totiž plodí neuvěřitelné množství vojáků a mají opravdu promyšlené strategie. Hra je pro multiplayer jako stvořena. Všelijaké spojenectví, rychlé útoky a protiútoky či bitvy obrovských armád jsou vynikající. Bohužel, a to platí i o hře jednoho hráče, se nedají změnit hotkeys, takže se budete muset naučit rozložení "horkých kláves" : V samotné hře ani nejsou všechny popsány, budete si muset vzít na pomoc manuál, který je poměrně povedený. Zaujalo mě také několik vět, například "Po každé hodině hraní si na 10 až 15 minut odpočiňte". To jsem během hraní porušil opravdu mnohokrát : Český překlad je poměrně kvalitní, i když se mu také nevyhnulo několik chyb, překlepů a nesmyslů. Například místo srozumitelného OK je ve všech dialozích podivné "Přijmout". Překladači z Cenegy údajně hru s češtinou moc netestovali a je to trochu znát.

Další obrázky najdete v sekci screenshoty

Blížíme se k závěru a tak je čas všechno pěkně shrnout. Praetorians jsou takovou zvláštní hrou. Není to typická real-time strategie, ale spíše taktická hra. Grafika je povedená, nároky na hardware jsou také v normálu, ale hratelnost není zrovna nejlepší. Ještě jsem se o tom moc nezmiňoval, ale Praetorians jsou celkem hodně obtížnou hrou. Máte na výběr 3 obtížnosti, ale i na Začátečníka vás počítač občas překvapí chytrým tahem a rychlostí produkce armády. Na nejtěžší obtížnost jsou některé mise i skirmishe v podstatě nehratelné. Po dlouhém tréninku v multiplayerovém prostředí byste asi mohli UI počítače oponovat, ale opravdu to není snadné. Kdo má rád bitvy velkých armád, podobně jako v Cossacks určitě bude nadšen, pro ostatní je tato hra zajímavým titulem, který by neměli vynechat. Procentuální hodnocení 83%.


Other
Obal na CD
Diskuze na Bonuswebu
Demoverze (77 MB)
Multiplayer demo (52 MB)
Uložená pozice (všechny mise)
Trainer pro verzi 1.00
Trainer pro verzi 1.04
Římský trailer (23 MB)
Barbarský trailer (17 MB)
Egyptský trailer (18 MB)
Trailer (11 MB, pěkný)
Patch 1.04 ENG (3 MB)
Patch 1.04 CZE (5 MB, changelog)
Crack na verzi 1.00 :-)
Crack na verzi 1.04 :-)

Parametry
Minimální konfig.: CPU 500 MHz, 128 MB RAM, 600 MB místa na HDD, graf. karta 16 MB, 56k modem

Doporučená konfig.: CPU 800 MHz, 256 MB RAM, graf. karta 32 MB, připojení přes DSL :-)

Výrobce: Pyro Studios
Distributor: Cenega
Datum vydání: březen 2003
Multiplayer: ano
Jazyk: české texty, dabing anglicky
Žánr: real-time strategie
Odkazy: oficiální homepage #1, homepage #2, Německá fanpage

© Hannes
    


created by Hannes - czHannes(at)gmail(dot)com - hannes.gameplanet.cz