Arx Fatalis


Když jsem si nedávno pujčil hru z podivným názvem Arx Fatalis, věděl jsem o ní jenom to, že je to first-person RPG. Myslel jsem si, že hru naistaluju, vyzkouším a zase odinstaluju. Jenomže to se nestalo - Arx Fatalis mě absolutně pohltil a já jsem se nedokázal na dlouhé momenty odpoutat od počítače, protože jsem musel udělat ještě tamto, prohlídnout ono a tak pořád dokola. Jak už jsem napsal, jedná se o first-person RPG. Tenhle název zase ale tak nesedí, protože podle mě je to celkem čistej krokovací dungeon, stejně jako stařičkej Dungeon Master, Ultima Underworld, nebo ne moc kvalitní český Prokletí Eridenu. Po nedávném úspěchu kvalitního Morrowindu je to další RPG, kterých v poslední době moc není. Morrowind je ale trošku o něčem jiným - jeho svět je obrovský, téměř nekonečný a je to opravdu spíš RPG. V Arxu se vůbec nepodíváte na zemský povrch - celý děj se odehrává v osmi-patrovém podzemí. Nakonec ještě připomenu alespoň pro mě neznámé vydavatele - fracouzské Arkane Studios. Hru distribuuje firma JoWood.

Těžký začátek
Download
Soubory ke stažení najdete klasicky na konci recenze.
Trošku vám přiblížím svět ve kterém se hra odehrává nazvaný Arx. Arx bylo kdysi dávno velké prosperující město, ovšem pak najednou přestalo svítit slunce a z města se stal podzemní komplex chodeb, který obývají Lidé, Trollové, Goblini, hadí ženy, trpaslící, tajemní kněží a další. Všichni se domluvili na tom, že už nemohou dál žít ve věčných rozbrojích a tak udržují alespoň částečné příměří. Na začátku hry si jako v každém pořádném RPG vyberete svojí postavu. Na výběr máte jenom čtyři mužské obličeje, což mi přijde trochu málo. Dále rozdělujete body mezi 4 základní vlastnosti - síla, mentální schopnost, tělesná zdatnost a obratnost. Mezi tyto vlastnosti můžete rozdělit celkem 16 bodů. Pak je tady dalších devět vlastností, které souvisí s těmi hlavními, když například přidáte 5 bodů u vedlejší, zvedne se vám hlavní vlastnost. Rozdělit můžete 18 bodů a vybírat můžete například z intuice, schopnosti krást a schovávat se, boj na blízko, obrana a další. S vyšší vlastností samozřejmě můžete používat nové věci a učíte se nové dovednosti - například při stealth víc jak 50 můžete někoho nepozorovaně okrást.

       

Ovládání a komunikace
Ovládání hry je řešeno celkem složitě - na začátku hraní budete určitě dost tápat a až postupem času si s ovládáním lépe porozumíte. Máte několik módů - bojování, kouzlení, normální chůze a rozhlížení. Nejvíc se mi osvědčil právě mod rozhlížení, kdy se můžete lehce a rychle otáčet a teprve když najedete na nějaký předmět změní se kurzor na standardní ruku a věc můžete sebrat nebo rovnou použít. Po několika hodinách hraní jsem se ale s ovládáním dokonale zžil a teď zjišťuji, jak je intuitivní. V RPG je důležitá také komunikace s ostatními postavami - NPC. V Arxu si ale moc nepokecáte. Když kliknete na nějakou nedůležitou postavu,jenom něco plácne, nebo se pěkně zašklebí. Když si ale chcete promluvit s někým v ději důležitým, automaticky se hra přepne do video módu. Slyšíte rozhovor, který si můžete dole na obrazovce přečíst, ale nijak ho nemůžete ovlivnit. To je trochu škoda, trochu víc interakce by neškodilo.

Potřeby hrdiny, kombinace
Jako každý člověk potřebuje i váš hrdina jíst a pít. Jenomže tohle je opravdu nenažranej člověk. Na začátku téměř furt uslyšíte "Měl bych něco sníst", "Mám hlad" a další průpovídky. Nikde ovšem nevidíte aktuální "najedenost" vašeho hrdiny, takže když si prostě řekne, musíte ho nakrmit. Samozřejmě taky něco musí pít - obyčejnou vodu, nebo víno. Zajímavé je to jídlo. Když například zabijete krysu, klinete na ní, tak si můžete vzít její maso. Hrdina ale tohle maso jíst nebude, takže si ho musíte upéct. To uděláte prostě tak, že ho dáte k ohni a ono se za chvilku opeče. Takhle můžete upéct třeba vepřové, čerstvou rybku, kuřecí stehýnko a další. Potom se můžete živit taky trochu zdravě - zelenina v podání mrkve, jablek a hub. Všechny věci máte v inventáři a po dvojkliku je můžete s něčím použít nebo zkřížit. Výbornej nápad je např. mouka + voda = těsto. Těsto dáte k ohni a máte chleba. Stačí přidat jablko a můžete si pochutnat na koláči. Dřevo a provaz dají dohromady prut, kovadlina a výheň vám nabrousí meč a spousta dalších možností. To se opravdu povedlo.

       

Atmosféra
Jelikož se celý děj odehrává v temném podzemí, všude narazíte na tmavá zákoutí. Arx Fatalis je opravdu temná, tajemná, hororová až brutální hra. Všechno to způsobuje zvláštní tajemná architektura, opravdu tajemná hudba strach z temného zákoutí. Občas se určitě budete i trochu bát.

Originální kouzlení
Arx Fatalis vyniká systémem magie. Nejde tady jenom o bohapusté klikání do spellbooku, ale je řešeno daleko originálněji. Stejně jako ve hrách Harry Potter nebo Black and White kreslíte na monitor symboly a jejich vzájemnými kombinacemi vyvoláváte kouzla. Všechno probíhá v reálném čase, takže při boji není zrovna nejlepší čmárat po monitoru symboly. Po správném nakreslení runy zazní její pěkný hluboký basový název, který přidá ještě více tajemna. Naštěstí si můžete předkouzlit 3 kouzla dopředu a potom je jednoduchým kliknutím použít. Při svých toulkách narazíte na tzv. runy s vyrytým symbolem a ten právě kreslíte. Runa se vám přidá do spellbooku a čím jich máte víc, tím vzniká více kombinací a kouzel. Většina kouzel se skládá se dvou až tří run, které musíte přesně načrtnout. Zezačátku mi to moc nešlo, ale trochou cviku budete kouzlit jako diví. Kouzla je rozdělena do 10 levelů podle účinnosti a taky množství potřebné many, přičemž nejlepší kouzla dokáží rozpoutat slušný peklo a dost ovlivnit vývoj situace. Většinu potvor ale zabijete až na několik kouzel, takže se z vás jen tak nestane nadupanej kouzelník. Systém kreslení run si můžete prohlídnout na některém z obrázků a na celé hře bych ho považoval za jeden z nejlepších nápadů.

Souboje
Samozřejmě musíte taky bojovat, nejde jenom všechno odkouzlit. Systém bojování je oproti kouzlení dost slabej a celkem bez nápadu. Na druhou stranu je to ale možná dobře. Jediné co můžete ovlivnit je síla úderu, a to delším podržením tlačítka myši. Jinak je to prostě rubání kolem sebe. Všechny zbraně ale mají určitou výdrž, kterou můžete kdykoliv zjistit kliknutím, po jejímž vypršení se prostě rozpadnou a zmizí. Tak je to i u zbroje, takže když budete s mečem chvilku třískat do zdi, za chvilku se vám rozpadne. To může být docela nepříjemné když nemáte žádnou další zbraň a zůstanou vám jenom holé ruce. Před každým bojem se ovšem musíte přepnout z normálního pohledu a když k tomu ještě chcete zakouzlit nějaký kouzlo, docela se vám zamotaj ruce. Nepřátelé nejsou až na výjimky nějak extra silní, většinou zabíjíte slabé gobliny, krysy, nebo pavouky. Když se ale dostanete do souboje třeba s lichem nebo golemem, budete mít co dělat. Nesmí chybět klasické mana a potion lahvičky, které vám v nouzi doplní "šťávu".

Zpracování, grafika, zvuk
Zpracování postav a potvor je docela pěkné, realistické a i pohyb je celkem přirozenej. Jak už jsem napsal, všechno se odehrává v podzemí, kde narazíte na mnoho propracovaných místností a objektů. Párkrát jsem ale narazil na vznášející se mrtvoly , což vypadá dost vtipně. Zvuk je taky celkem dobrej, i když dost ponurej. Po několika hodinách hraní budete uspáni a zároveň vystrašeni souhrou melodií, které jsou v každé lokaci jiné, všude však ponuré. Ohledně náročnosti na hardware můžu mluvit o dnešním průměru, stačí procesor okolo 700 MHz a 256 MB RAM. Na dvoulitru se to neseklo ani jednou :-)

       

Chyby a chybičky
Blížící se závěrečné hodnocení trochu sráží několik chyb. Po pár minutách hraní narazíte na takový množství bugů, co jsem už dlouho neviděl. Záseky ve volným prostoru (někdy se to musí znova vypnout a zapnout, protože se z toho prostě nedostanete), velmi slabej deník, kam se vám zaznamenává asi tak desetina rozhovorů a úkolů, navíc bez možnosti něco připsat. Mapy taky nejsou moc dodělaný, často chybí značení vstupu do dalšího levelu, párkrát jsem dokonce narazil na špatný značení pater. Většina bugu a chyb se ale odstraní nainstalováním patche, kterej opravdu doporučuju. Můžete si ho stáhnout i z Hannes webu, odkaz je na konci recenze.

Závřečný hodnocení
Arx Fatalis mě velice příjemně překvapil. Už dlouho dobu jsem nehrál nějakej dungeon, kterej by mě na dlouhou dobu přikoval k počítači. Délka hry je tak akorát, i když s Morrowindem se nemůže rovnat. Kromě kouzlení a interakce prostředí nepřináší nic extra originálního, ale i tak se to velmi povedlo. Hodnocení v základní verzi bez nainstalovaného patche by bylo tak kolem 86%, ale když přidáte perfektní patch, dovoluju si dát dost nadprůměrných 90%.

Download
Poslední patche, Trainery, Cheaty, Obaly na CD, Trailer, Manuál, Čeština, Screenshoty a další download na Hannes webu

- Galerie screenshotů -

Parametry
Výrobce: Arkane Studios
Vydavatel: JoWood
Min. konfig.: 500 MHz, 128 MB RAM, 700 MB HDD, 16 MB 3D
Dopor. konfig.: 900 MHz, 256 MB RAM, 700 MB HDD, 64 MB 3D
Datum vydání: listopad 2002
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ne
Jazyk: angličtina, český manuál
Žánr: RPG
Odkazy: oficiální homepage, Fan site (eng), download

Hannes