James Bond 007: Nightfire


V nedávné době vyšel poslední z řady asi dvaceti filmů o agentu Jejího veličenstva s názvem Die Another Day. Bond. James Bond. Když se někdo rozhodne udělat hru na motivy tohoto agenta, neobejde se bez licence. A licenci jak na ztvárnění filmů o 007 do počítačové podoby, tak i licenci na herce Pierce Brosnana si zakoupili Electronic Arts. Vývoj hry si ale vzal na starost team vývojářů Gearbox, který vydal již celkem dávno datadisk pro Half-life a zpracoval konverzi Tony Hawk's Pro Skater 3 z PS 2 na PC. Příběh hry je vymyšlený a celkem ve stylu 007: jeden padouch vlastní nebezpečnou zbraň Nightfire a vy ho musíte samozřejmě zneškodnit.

Po nainstalování hry ze dvou CD a první spuštění vás přivítá celkem dobré intro, přesně podle vzoru Jamese Bonda - krásné ženy, zbraně a další. To je ale asi první a poslední pěkný filmeček z celé hry. Zbytek všech videjí, které navíc vůbec nemusíte instalovat je dost zvláštní. Rozlišení není příliš vysoké, ale hlavně jejich komprese je dost šílená, takže při jejich sledování máte pocit pozorování špatně zkomprimovaného videa v DivXu. Každý filmeček se navíc ještě nemalou dobu načítá, a tak z nich určitě nebudete mít moc velkou radost. Kdyby vývojáři raději použili video v enginu hry, dopadlo by to mnohem lépe. Na začátku hry jsou filmečky na pořádku skoro pořád, jak ale postupujete dále, jejich počet se razantně snižuje.

       

Cíle misí nejsou nijak originální a většinou vás k vítězství dovede prosté kosení nekonečných hord nepřátel. Občas také máte za úkol zničit nějaké zařízení, přepnout páky a aktivovat tím třeba výtah a nebo sbírání různých předmětů. V jedné misi musíte zničit servery v účetním patře. Nikde se nepíše kolik jich máte zničit, a tak začnete střílet do každého, na který narazíte. Když už se ale blížíte k požadovanému číslu, hra vás naštěstí upozorní na zbývající počet. Párkrát také budete sestřelovat vrtulník raketometem nebo odstřelovat nepřátele sniperkou, než vaše půvabná kolegyně nastartuje letadlo. Je tady ale pár demoličních misí, kdy prostě musíte postřílet hordy generovaných nepřátel, než vyprší určitý limit. Generovaných protože se prostě najednou objeví na nějakém místě a začnou po vás pálit. V Nightfire se podíváte do celkem zajímavých lokací - tradiční Japonsko, horský zámeček, mrakodrapy, výlet do vesmíru a na ostrov. V celé hře je také jedna stealth mise, kde se musíte většinou tajně plížit a krýt před bezpečnostními kamerami, ale není nic moc.

       

James samozřejmě musí mít nějaké výkřiky moderní špionážní techniky od doktora Q. Bez jakéhokoliv vysvětlení použití tak vyfasujete např. speciální brýle se třemi mody pohledu (termovize, vidění ve tmě, pohled skrz sklo), hodinky fungující jako malá svářečka na přetavení zámků, pero vystřelující uspávací šipky, zapalovač s fotoaparátem, paralyzér, mobilní telefon vystřelující tažné lanko, kódovač skrytý pod PDA a ještě některé další "vychytávky". Většinu z těchto předmětů ale normálně vůbec nevyužijete, jejich použití je předem dáno. Takže se svářečkou nepřátele neuškvaříte, ale funguje opravdu jenom na zámky. Lano z mobilu můžete vystřelit jenom na málo často se vyskytující skobičky a podobně. Prostor pro vaši improvizaci zde prostě chybí.

Samozřejmě nesmí chybět celkem slušný arzenál zbraní. Během hry se dostanete k několika pistolím, granátům (zábleskové a výbušné), brokovnici, automatickým pistolím, odstřelovačce, a jako bonus celkem účinný raketomet. V pozdějších fázích hry narazíte ještě na automatický kulomet ukrytý v kufříku a nástražné miny. Ve vesmíru se dostanete také k speciálnímu paprskometu. Většina zbraní má i sekundární mód, který buď přiblíží cíl zaměřovačem, nasadí tlumič, nebo prostě nic neudělá :-). Zbraně ale nejsou nějak moc účinné, takže budete muset docela často přebíjet a je lepší mířit do hlavy. Dobíjení jenom doplňuje náboje, takže neztratíte celý i nevystřílený zásobník, pokud přebijete, jak tomu bylo třeba u Mafie. U sebe můžete mít jenom 4 zbraně najednou a k tomu granáty a speciality jako kufřík a miny. Při prvním hraní vás nemile překvapí pohyb Bonda. Vypadá to, jakoby byl na ledu a klouzal do všech stran. Po pár hodinách hraní si naštěstí na tento nezvyklý pohyb zvyknete.

       

Obtížnost hry netkví v inteligenci nepřátel, ale v jejich množství. Jejich AI je dokonce opravdu velmi slabá. Nepřátelé se chovají většinou jenom pouze podle předprogramovaných skriptů a když uděláte něco nečekaného, neví jak to vyřešit. Často vás zpozorují a poběží za vámi. Jenomže v cestě jim stojí zavřené dveře. A tak prostí pořád utíkají do dveří, dokud jim je neotevřete a nedostanou ten svůj headshot. Pokud se k nepřátelům přiblížíte ze strany, většinou se dostanete až k nim a v klidu je zneškodníte. Jakmile vás ale jenom koutkem oka zahlídnou, začnou po vás hned celkem přesně střílet. Párkrát narazíte i na situaci, kdy se začnou v malých místnostech vraždit navzájem. Když uslyší střelbu ve svém okolí, neobtěžují se otočit a vy tak pošlete do nebe všechny jejich kolegy a pak i toho nedoslýchavce. Naštěstí se nepřátelé dovedou celkem dobře krýt za různé předměty a utíkat před vámi. Jejich chování je ale také pravidelně se opakující, takže třeba každé 3 vteřiny vykouknou zpoza bedny a vy je v klidu dostanete. Jejich jediná výhoda je v obrovském množství, které se na vás hrne.

Zvukové zpracování je celkem pěkné. Na pozadí hry hraje stylová hudba a když uděláte nějaký důležitý nebo prostě bondovský trik, zazní znělka a objeví se logo 007.

       

Hra je ale plná chyb. Oblíbené je prolínání modelů nejenom postav. Většinou můžete normálně vejít do stojící postavy, která se začne zbarvovat, jako kdyby snědla něco zkaženého. Další nepřijemností pro mě bylo otevírání dveří a stisknutí tlačítek až když přijdete úplně co nejblíže. Občas také narazíte na zásek v prostoru, který nevyřešíte jinak než novým nahráním starší uložené pozice. Nejlepším bonbónkem nakonec je vsakování mrtvých nepřátel. Když je zastřelíte, tak se prostě po chvilce vsají do země a zůstane po nich jenom jeich zbraň. Když jsem to viděl poprvé, myslel jsem, že to je jenom chyba na začátku hry, ale toto vsakování vás provází celou hru. Velmi rychlý je quicksave, hra se ani nezastaví, prostě se jenom objeví nápis Game saved. Oproti tomu quick load je dost pomalý, a doba nahrávání je stejně dlouhá jako u normálního savu. Také by neškodily dvě pozice pro quick save a náhled, kde se právě nacházíte. Po dvojkliku na uloženou hru bych také očekával nahrání, ale vy musíte najet myší na konec tabulky a nahrání potvrdit.

Jak už jsem psal na začátku, hra je postaven na asi 3 roky starém enginu Half-life. To už je docela dost dlouhá doba a proti enginu Unrealu nebo i Quake je velice ubohý. Některé předměty jsou opravdu nepěkně odfláknuté a celkově grafika trochu zaspala dobu. Z toho vyplývají i hardware nároky, které nejsou nijak hrozné - procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 32 MB graf. karta. Multiplayer jsem ani nezkoušel ale obsahuje klasické módy jako Capture the Flag, Deathmatch a Team Deathmatch. K dispozici máte jenom 2 speciální mapy, což je trošku málo. Takže ani multiplayer Jamese nezachrání.

       

Závěrečné shrnutí nebude nijak veselé. Nightfire se prostě moc nepovedl. Velice podobný žánr má oblíbená série No One Lives Forever s půvabnou hrdinkou Cate Archer, od které by se mohl James Bond hodně učit. Nejenom že je NOLF delší, zábavnější, originálnější a celkově propracovanější, ale i grafika mi přišla trochu lepší. Na začátku Nightfire mě velice překvapila imitace jedné mise právě z NOLF, kdy ujíždíte v zimě v lanovce, lanovka se zastaví a začnou na vás nalétávat helikoptéry. Téměř určitě jde o jasnou inspiraci a kopii právě z NOLF. První díl, který jsem dohrál, je opravdu o trochu lepší a to vůbec nemluvím o NOLF 2, který je na všechny způsoby daleko lepší. James Bond je určitě dost atraktivní téma, ale tahle hra se prostě nepovedla. Dal bych jí tak 61%.

Downlaod
¬ Čeština new     945 kB, Mrazík, Gamestar, přímý download
¬ Obal na CD
¬ Patch 1.1
¬ Trailer
¬ Demo
¬ Návod
¬ Cheaty a trainery

Parametry
Výrobce: Gearbox Software
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Cenega
Min. konfig.: 500 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D, 675 MB HDD
Dopor. konfig.: 1 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D, 1,4 GB HDD
Datum vydání: listopad 2002
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Jazyk: angličtina, český manuál
Žánr: FPS
Odkazy: oficiální homepage

Hannes