Command & Conquer: Tiberian Sun
A) Na úvod trocha historie:
Série Command&Conquer (do které můžeme s přimhouřením alespoň jednoho oka počítat i Dunu 2) patří k nejslavnějším herním sériím na PC vůbec. Doslova na celém světě si našla miliony příznivců - a miliony příznivců si ještě určitě najde. Lidé z Westwood Studios, kteří všechny hry této série vytvořily, založily vydáním Duny 2 nový žánr - žánr realtimových stratagií. A i když by se dalo diskutovat o tom, jsou-li realtimové strategie od Westwoodu nejlepšímy realtimovými strategiemy vůec, prvenství - tedy to, že vymysleli něco nového a nekonvenčního - už Westwoodům nikdo neupře.
B) Stavba a stavění
Jako je rodina základem státu, je stavění základem Tiberian Sun. Ačkoliv pravé taktické zkušenosti budete prokazovat až v bitevní vřavě, správně vybudované zázemí vám celou hru znatelně zjednoduší. Snad vám tahle kapitolka usnadní první krůčky, hlavně pokud jste začátečníci.
1) Základna
Ve většině "stavěcích" misí dostanete do začátku jedno MCV - a starej se, človíčku. Pochopitelně je třeba vybrat pro budoucí Construction Yard to správné místo, nejlépe uprostřed větší volné plochy, která ma jen úzké a snadno bránitelné přístupy a relativně blízko tiberia (nejlépe zeleného se stromečkem, které postupně dorůstá). Uvědomte si, že vaše harvestery budou mnohem a mnohem výkonější, bude-li rafinérie, kam tibérium vezou, hned vedle pole, na němž zklízejí. Svoje budovy můžete stavět jen bezprostředně vedle jiné své budovy, přičemž pro tento účel nemůžete využít zdi, vrata nebo obrané věže. Objevíte-li tedy dostatečně velký zdroj tibéria nebo skvěle bránitelný průsmyk, můžete tam základnu "přiblížit" řetězcem elektráren nebo sil (nebo obojího). Je to levný a rychlý způsob a také investice do budoucna, neboč obojí budete později potřebvat. Jenom pozor na to, kam stavíte silo - na exponovaných místech je v nebezpečí, neboč je velmi křehké.
Když stavíte, dejte pozor, aby mezi budovami byly mezery, kterými budou moci jednotky procházet. Exponovaná místa vydláždějte, jednotky se pak pohybují mnohem rychleji. Za zvážení stojí, jestli postavit základnu až na kraji mapy, nebo dokonce přímo v rohu. Vtip je v tom, že pokud tak učiníte, máte zajištěnou ochranu z jedné, potažmo dvou stran, jenže pak můžete jen omezeně expandovat. Zvažte to až podle konkrétní situace - jestliže je v rohu velká plošina, hup na ni.
Někdy se stane, že vám dojdou peníze a nepřítel vám zničí rafinerii. Jediná rada, nechcete-li loadovat pozici, je prodávat. Prodejte co můžete, a až vyděláte 2000, postavte rafinerii a začněte znova sklízet tibérium.
2) Těžíme
Těžba tibéria je vedle výroby nejdůléžitějším úkolem vaší základny, takže pozor na to. Pokud vyrobíte dva nebo tři (nejlépe čtyři) harvestery, půjde to výrazně rychleji. Můžete také postavit více rafinerií, ale pozor na nechutnou chybu v umělé inteligenci : pokud je harvester plný, jede do rafinérie, a to do té nejbližší; pokud v ní však někdo právě je, jede do jiné, a to třeba klidně přes celou mapu ! A to ještě není všechno. Pokud totiž hned vedle vzdálené rafinerie dotěží druhý harvester, bude považovat za obsazenou rafinerii, k níž míří nejpomalejší vozidlo ve hře z druhého konce mapy. V lepším případě se postaví do fronty; v horším (když mezitím první harvester dovyložil náklad) se vydá také na opačnou stranu mapy do rafinerie číslo jedna. A ani to není všechno ! Obsadíte-li rafinerii v nepřátelské táboře na opačném konci mapy v týlu padoucha, je váš harvester schopen vyrazit tam vykládat - skrz linie a onrané věže (pochopitelně neprojede). Takže vám nezbyde nic jiného, než harvestery hlídat a občas je usměrnit ručne. Fuj.
Modré tibérium je výrazně cennější než zelené, ale nedorůstá. Navíc je explozivní - zničený harvester plný modrého tibéria nadělá pěknou paseku nejen v řadách vojska, ale i mezi budovami. Ani střelba u modrého pole se nemusí vyplatit (nebo se výbušnosti dá naopak využít). Pozor na žluté tibérium, které není těžitelné normálním harvesterem, a které poškozuje těžkou techniku (čím těžší, tím víc). Naopak modré a zelené tibérium zraňuje pěchotu. Když pěšák v tibériu zemře, promění se v malého Visceroida, a když se potkají dva malí Visceroidi, změní se ve velkého, který je životně nebezpečný jednotkám i budovám. Zabijete-li malého, předejdete obtížím.
Je-li u zeleného tibéria "stromeček", bude se tibérium slušně obnovovat - zhruba takovou rychlostí, aby na něm mohl jeden harvester těžit donekonečna. Přijedou-li harvestery dva, bude za čas vytěženo.
3) Konstruujeme
Vyrábění jednotek je pochopitelně věc neméně důležitá. Moc se k tomu nedá říct - prostudujte si popis jednotek a sami se rozhodněte, které jsou nejlepší. Vyrábí se konstantní rychlostí, vždy za určité množství tibéria za minutu (dle počtu továren), takže dražší jednotky se výrábí pomaleji. Máte-li více továren, kliknutím označíte jednu jako primární, z niž vylézají jednotky, které jinak mohou být vyráběny ve více továrnách. Pokud máte jednu továrnu svou a jednu zajatou nepřátelskou, budou vaše jednotky vždy vylézat z té vaší.
Kliknete-li na továrnu, a pak s Altem někam do okolí, budou jednotky z továrny vyjíždět na místo kliku. Občas se to hodí.
C) Bitky a potyčky
Bojování je alfou a omegou hry, tak si je vychutnejte, stojí to za to !
1) Bráníme a bráníme
Základem obany jsou pochopitelně branné stavby. Zdi moc nevydrží, ale alespoň protivníka zdrží. Obranné věže stavte tak, aby jich na nepřítele střílelo vždy několik najednou (stejně chodí vždycky ze stejného směru - nebo i z více, ale vždy jen v omezeném počtu). Nezapomeňte rozestavit kulomety nebo lasery i uvnitř základny - zvláště Nod se s oblibou provrtává přímo do srdce vaší báze a dokáže tam nadělat obrovskou paseku.
Obranné jednotky jsou nejodolnější - za GDI Titáni, za Nod Tick Tanky (zakopané). Postavte je na exponovaná místa a využijte je jako další věže. Máte-li artilrii, postavte ji doprostřed tábora.
EMP Cannon je doknalá obranná pomůcka pro velké útoky. Jakmile uvidíte blížit se nepřátelsku artilerii (jezdí skoro vždy ve skupinách), znehybněte ji kanónem a rozprašte třeba letadly. V případě nouze lze kanón použít i ve vlastní základně - sice ochromí i vaše jednotky, ale jistě ne všechny.
Firestorm Wall je skvělá věc. Zabrání vstupu vzdušných jednotek i raket a je nezničitelná (jenom se vyčerpává). Vypínejte ji vždy, když ji nepotřebujete, a jakmile uslyšíte "Missel Launch Detected", zapněte ji.
2) Útóóóóók!
Označte si jednotky a rozdělte je do skupin. Do jedné přijde veškerá pěchota včetně mediků a dvou nebo tří Wolverinů (resp. kyborgů), do druhé jednotky rychlé, do třetí ty těžší (Titáni, Tick Tanky atd.).
Pokud možno útočte všemi jednotkami ve skupině na jedem cíl. Je lepší zničit dva Tick Tanky ze čtyř, než všechny čtyři poškodit a padnout při tom. Hlídá-li nepřítel artilerie, vyčleňte silnou skupinku, která se zaměří jen na ně.
3) Speciální akce
Sabotáž - inženýři jsou nejsilnější jednotka ve hře. Během prudkého útoku a boje uvnitř nepřátelské základny naklusejte inženýrem do libovolné stavby a hned to bude o něco jednoduší. Obsazené stavby můžete jednak využívat, jednak vedle nich můžete stavi dělové věže a nakonec je můžete třeba prodat. Nese to peníze a škodí to nepřátelům.
Hrajete-li za Nod, využívejte podzemních vozíte plných inženýrů. Je to sice investice, ale když se vynoříte uprostřed základny, obsadíte pár budov a rychle je zase prodáte, peníze se vám vrátí a nepřítele to ochromí. GDI může zkusit to samé s normálním APC, ale nebude to žádná procházka růžovým trávníkem
Hannes (převzato)