Simcity 3000

Vydavatel: Maxis

Ať si kdo chce co chce říká, největší klasikou mezi počítačovými hrami jsou hry Doom a Simcity. O tom jednoznačně svědčí fakt, že v poměru na počet majitelů PC se nejprodávanější hrou všech dob stalo SimCity a nejrozšířenější (včetně pirátských kopií) Doom. A samozřejmě, když se v dnešní totálně komerční době vyvíjejí pokračování i totálních propadáků, nemůže Maxis zůstat v pozadí a sledovat, jak se jím založeným žánrem obohacují firmy, které na podobných herních principech staví své více méně originální hry, jako třeba Constructor, možná by se do této kategorie nechaly zahrnout i hry typu Syndicate (z posledních jmenujme třeba Gangsters...), takže se páni vývojáři odhodlali k dalšímu kroku.

Po opěvovaném SimCity 2000 se rozhodli vydat další díl, tentokráte s přídomkem 3000 (Maxis je tak trochu napřed, nemyslíte? V době kdy frčí názvy s "2000" vydávat SimCity 3000 je docela o ústu, ne?). Tak dost bohapustého žvanění, pojďme se podívat na hru samotnou! Samozřejmě, jak jste se asi dozvěděli z nejrůznějších periodik, Comando nevyjímaje, Maxis již opustil od původního nápadu vytvořit celou hru v 3D, neboť po špatných zkušenostech se SimCopter a po nejhrůznějších nočních můrách způsobených onou podivnou simulací jízdy po městě, na jejíž jméno nemůžu za boha přijít (a jít se podívat do sbírky Levelů je příliš fyzicky vyčerpávající činnost), dá to rozum, že Maxis se bude držet svého mravenčení ve 2D. Proč že mravenčení? Pokud jste náhodou posledním člověkem na planetě, který nehrál některou ze dvou předcházejících her řady SimCity, vězte, že Maxis dodával realističnost svým městům tím, že namísto plně ovladatelné 3D kamery udělal město živé.

Stovky, nyní již tisíce, pidilidí se prochází po Vámi vybudovaném městě, ti majetnější se po něm prohánějí v autech, prostě idylka. Efektní, leč k ničemu. Jenže, jak by jinak měl Maxis vytvořit kasovní trhák pro novodobé "hráče"? Když jsme tak u těchto individuí preferujících technické zpracování před hratelností a atmosférou, dovolte, abych jim připomněl princip her série SimCity. Jedná se vpodstatě o jednoduchý nápad. Jakožto nějaký neviditelný "vládce" jakési kolonie máte za úkol zbudovat město. To by samo o sobě nebylo nějak extrémně obtížným questem, ale další podmínkou je, že město musí perfektně fungovat. Pokud to ještě pořád nechápete, vězte, že to vypadá asi následovně: Postavíte elektrárnu. Rozvedete kanalizaci a elektrické vedení. Začnete budovat město, které musí být dostatečně zásobováno elektrickou energií, vodou a kdo ví čím další. Také musíte počítat s nejrůznějšími přírodními živly. Protože elektrárny časem doslouží atp., musíte mít v záloze dostatek prostředků, za něž budete město průběžně rekonstruovat. Ty získáte jednak na daních, ale také na budování nejrůznějších manufaktur, což je zdroj velmi ochotný. Samozřejmě, i když by to bylo nejjednodušší, nesmíte to s daněmi přepísknout, jinak se Vám obyvatelé zpakují a jdou do konkurenční osady, která pěkně vzkvétá, k majitelově spokojenosti. Samozřejmě, i když je to národu českému nepřirozené a nepříjemné, nesmíte šetřit na věcech jako je policie, požární služba, zdravotnická zařízení, nebo údržba komunikací. Jakmile na něčem začnete šidit, vězte, že budete více tratit než vydělávat...

Prostě, SimCity 3000 je, ostatně jako i předchozí díl, strategie určená pro lidumily, kteří nechtějí posílat ubohé mariňáky pod mohutné ocelové nohy mechů, ale chtějí spíše zbudovat vzkvétající město, jež bude lidem činit radost. Samozřejmě, v plášti moderních her. Prostě, SimCity 3000 není vůbec špatná hra, a pokud jste jedni z těch, které jsem jmenoval, vězte, že lepší hru zase jen tak neuvidíte, nepočítám-li Caesara 3...