<- menu návody návod - Commandos 2->


Caesar 2


OBTÍŽNOST
Základní obtížnosti jsou: Novice, Easy, Normal, Hard, Impossible!, tedy od nejjednoduššího k nejtěžšímu. Další volba obtížnosti: City Level (úroveň města) je nejjednodušší; budeš stavět město, včetně silnic, ekonomie, staveb. Neobsahuje budování provincie, ani nebudeš bojovat. Province Level (úroveň provincie) je těžší; město je jen článkem v budování celé říše. Budeš budovat průmysl, tržiště, silnice, obranu.

ČAS
Hra běží v reálném čase. Budovy rostou, jak plyne čas, vylepšují se co do kvality i velikosti, a roste cena pozemků v okolí. Naopak cena klesá při chátrání staveb. Tenhle běh času funguje v obou obtížnostech. Pausa = P. V pause možno prohlížet mapu, i stavět budovy a upravovat terén.

PŘEHLED
V obou stupních obtížnosti je tvoje výkonnost měřena ve čtyřech oblastech:
Peace (Mír)
Culture (Kultura)
Prosperity (Prosperita)
Empire (Císařství)
Pokud dosáhneš v těchto oblastech určitý stupeň rozvoje, bude ti nabídnuto povýšení. V těžším stupni hry můžeš svoji moc rozšířit na další provincie. Při povýšení se můžeš zvolit svoji další provincii.

Konec hry:
Projdeš všemi stupni vlády, až dosáhneš stupně Emperor of Rome - Římský císař. Nepovede se ti dosáhnout standard Římské Říše, a natolik naštveš císaře, že tě zbaví služby a vystaví tě jistě nepěknému osudu. V tom případě jsi ztratil.

STAVĚNÍ

Vyklidit území (CLEAR AREA)
Bouráš stavby, odklízíš rumiště. Samozřejmě to něco stojí. Pokud uklízíš čtverec se dvěma stavbami - např. silnice a aquedukt - pak dostaneš na vybranou.

Domy (HOUSING)
Na takto označeném čtverci vyroste nejprve Chýše, která za dobrých podmínek roste a krásní. Pokud nezajistíš základní podmínky, lidé se zabalí a zmizí pryč. Výstavba má dvacet úrovní, počínaje zmíněnou chýší, a končí Palácem. Rozvoj budovy záleží na ceně pozemku.

Silnice, cesty (ROADS)
Některé domy přímo potřebují spojení s jinými, domy musejí být spojeny s Fórem, aby mohli výběrčí daní fungovat. Tržiště musejí mít cesty pro obchodníky, Kasárna a Věže pro vojáky, Prefektury pro stráže (vigiles), dělníci pro cestu z domova do práce. Na druhé straně Lázně a zábavná centra cesty nepotřebují, stehně jako školy a chrámy. Pokud některá část cesty zmizí, zkontroluj, jestli jsi určil dostatečný počet Plebejců (Plebs) na udržování cest (Road duty) - Fórum, Plebeian Tribune. Cena, která se zobrazí, je za čtvereček mapy. Silnice mohou být budovány pod quedukty, přes zdi, přes řeky (postaví se most.) Poznámka: Plaza (náměstí) má stejný účel, jako silnice, ale je hezčí a více zvětšují cenu pozemků.

Forum
Poznámka: Údaje týkající se spolupráce s osobami ve Fóru budou uvedeny později. Fórum je střediskem vlády. Nejdůležitější rolí je vybírat daně od tvých obchodníků a obyvatel. Také je to místo setkávání lidí, takže chtějí bydlet blízko. Pokud někde nemají přístup k Fóru, je omezen růst okolí. Fórum musí být spojeno silnicemi se všemi domy a obchody. Vycházejí odtud FORUM CLERKS (úředníci z Fóra), kteří vycházejí do okolí a vybírají daně. V určitém rozsahu od Fóra (čtvercová oblast) jsou daně pečlivě vybírány, pokud není oblast "pokryta", daně se nevyberou dokonale, a město může chátrat. Jsou tři druhy fóra:

Aventine
Janicular
Palatine
Čím lepší druh fóra postavíš, tím je větší rozsah pokrytí výběru daní. Postavit je však můžeš až tehdy, až se tví inženýři zdokonalí a zvládnou lepší stavby. Každý druh fóra se vylepšuje, pokud se zvyšuje cena pozemku, kde stojí, ale velikost zůstává stejná.

Voda (Water)
Město, které se má rozvíjet, potřebuje dobrý systém zásobování vodou. Jsou čtyři druhy vodních struktur:

Reservoir (Nádrž)
Fountain (Fontána)
Aqueduct (Vodovod)
Well (Studna)
Všechny oblasti ve městě (City Level) mají dva druhy přístupu k vodě: zásoba vody (přímo přístupná voda pro lidi), a vodovod (voda v podzemní síti, přístupná prostřednictvím Rezervoárů pro Fontány a Lázně). Pokud se mají domy rozvíjet, je třeba přístup k Nádržím a Fontánám. Vodu mohou čerpat z řeky a studní, ale považují to za nedůstojné, a to je LIMITUJÍCÍ FAKTOR. TIP: Pomůže barevné znázornění pro vodu, takže na mapě můžeš kontrolovat zásobování vodou. A zvol DETAIL v panelu otázek, abys ověřil, jestli má stavba přístup k vodě.

Nádrže
Jsou základem pro vodní systém. Fungují jen tehdy, když jsou blízko řeky, nebo spojené s plnou nádrží aqueduktem. Takto můžeš napojit 4 nádrže, ale měj na paměti, že čím dále je nádrž od zdrojové nádrže, o to menší je oblast, kterou pokrývá. Představují zdroj vody v určitém rozsahu, a vodovodní síť ve větším rozsahu. Domy, které jsou postaveny z dosahu zásobení vodou (i když jsou v dosahu vodovodní sítě) nebudou mít vodu, a nebudou se rozvíjet. V tom případě pomůže Fontána.

Fontány
Zajistí největší oblast zásobování vodou. Musejí být UVNITŘ oblasti, pokryté vodovodem. Využijí podzemního přívodu, a zajistí zásobování vodou. Z jedné nádrže může být zásobováno více fontán. Vybudovat síť nádrží a fontán je účinný způsob, jak zásobovat město vodou.

Aquedukty
Dají se umístit jak do jednoho políčka, ale i táhnout myší po určitém směru. Dopravují vodu z jedné nádrže do druhé. Nedají se připojit na Fontány ani na Studny.

Studny
Laciná možnost, jak zajistit zásobování vodou v malé oblasti. Můžeš je postavit kdekoli, ale je to primitivní zdroj, který LIMITUJE hodnotu pozemků.

Řeky
Primitivní zdroj vody pro okolí, lidé to však nemají rádi, a tak tento zdroj vody LIMITUJE cenu pozemků. Příklad vybudování vodního systému:

Nádrž blízko řeky.
V přehledné mapě najdi COLOR OVERLAY MAP, WATER, a klikni na tříbarevný COLOR SQUARE. Uvidíš barevné znázorňování zásobování vodou. Alespoň na chvíli musíš odblokovat PAUZU, aby systém zaznamenal změny, nejde tedy vše dělat při zastavení času. V dosahu vodovodního systému od nádrže postav Fontánu. V dosahu vodního zásobování (WATER SUPPLY) můžeš stavět domy. Poznámka: Když vybuduješ vodní soustavu, a přitom to nějak nefunguje, zkontroluj, jestli máš dostatek Plebejců (Plebs), tedy pracovních sil, určených k udržování vodního systému. jestli ne, jdi do Fóra, a poraď se s Plebeian Tribune (Mluvčí Plebejců).

Bezpečnost
Důležité z několika důvodů. Město mohou napadnout Barbaři, mohou vypuknout nepokoje, mohou zaútočit lupiči a zloději, objeví se požáry. Ochrana se dá kombinovat v City Level a Province Level. Pokud na město táhnou Barbaři, nejlepší je v Province Level poslat kohortu naproti, zastavit je.

Hradby a Věže (Walls, Towers)
Pokud chceš zabezpečit město, musíš hradby postavit dokola kolem. Řeky mají stejnou funkci, jako hradby. Dávej pozor na proboření hradby! Věže zpevňují hradby, hlídkují na nich vojáci. Když se nepřítel probije do města, z věží se proti němu vyrojí vojáci. K výstavbě brány stačí, abys silnici vedl skrz hradby.

Kasárna (Barracks)
Vysílají vojáky na hlídání města, vyhledávají Barbary a povstalce, výtržníky. Sami je iniciativně zabijí. Také zvyšují stupeň ochrany oblastí, kudy procházejí (v okolí několika čtverců mapy). Na druhé straně, obyvatelé neradi žijí blízko kasáren, takže omezují cenu pozemků. Je dobré, když jsou kasárna bokem, ale s dobrým spojením cestami s obytnými oblastmi.

Prefektury
Vysílají vigiles, stráže, které hlídají město před výtržníky a požáry. Jsou dobrou prevencí povstání. Požáry se dají předcházet tak, že určíme nějaké Plebejce na fire duty, hlídání požárů). Pokud již nepokoje nebo požáry propukly, vigiles se o ně samostatně postarají. Také zvyšují bezpečnost oblastí, kudy procházejí. Stejně tak by měly prefektury stát bokem, občané je nemají rádi, dobré spojení je však nutné. Pokud je nízká bezpečnost kolem chrámů (TEPLE), objeví se vloupání. Snižují poklady, uložené v chrámech.

Zaměstnání (Industry)
V úrovni města sestává z Tržišť a Obchodu, které pak v plné verzi doplňují zdroje na Provinční Úrovni.

Tržiště (Markets)
Střediskem obchodu. Vysílají obchodníky, kteří po cestách chodí a nacházejí zákazníky. Také mohou prodávat zboží, získané skrze Obchod (Business). Čím čilejší je tržiště, tím více je na pohled pestrých stříšek. Je nutné vybudovat sem dobrý přístup, ale obyvatelé žijí neradi příliš blízko!

Obchod (Business)
Obdrží suroviny z okolí města, a používá je k výrobě spotřebního zboží. Toto zboží se dostává na Tržnici. Přítomnost Obchodu také omezuje rozvoj zástavby. Navíc potřebuje pracovní síly, takže budeš muset patrně blízko nějaké domy vystavět. Procházející se dělníci blízko obchodu je výrazem pracovní aktivity. Dělníci jsou vyhledávání v určitém čtverci v okolí Obchodu. Výstup výrobků je zobrazen prostřednictvím malých džbánů v "nákladové oblasti" budovy Obchodu. Čím je jich více, tím větší je úspěch Obchodu. Maximum je sedm džbánů. Příklad: V úrovni Provincie vybuduj nedaleko města farmu, a začni pěstovat vinnou révu. Za nějakou dobu budeš muset vybudovat Obchod s vínem, nebo vinařství, ve městě. V City Level klikni na Industry (Výroba), zvol Grapes (Vinná réva), a umísti vinařství. V úrovni města (City Level) se přesvěč, zda máš ve městě dost Tržnic k prodeji výrobků. Můžeš pro jistotu stavět tržnice hned vedle výroby. Musíš také mít dostatek obyvatel, aby měl kdo pracovat. Pokud má výroba (Business) dostatečný příliv surovin z venkova (farma, důl, lom), dost zákazníků i lidí na práci, přístup k tržnici, pak to vše bude fungovat. V Province Level je dobrý k hranicím, a k přístavům na břehu moře. Pokud výroba funguje, začínají se objevovat džbány vedle budovy.

Nejprve musí být na venkově vyrobeno, pak transportováno z venkova do města, tam zpracováno, pak posláno na trh a prodáno. To vše trvá nějaký čas, stejně jako získání dělníků. Příčinou neprosperity mohou být i špatné silnice, málo obyvatelstva. Kromě toho tyto faktory:
Daně (Taxes) - příliš vysoké mohou výrobu tlumit
Obyvatelstvo (Population) - čím více je lidí, tím větší je odbyt zboží
Pracovní síla (Workforce) - jsou třeba zaměstnanci
Přístup (Access) - spojení cestami
Odbyt (Demand) - spojení s ostatními městy v Province Level se stará o odbyt zboží
Zásobování (Supply) - jsou třeba suroviny z venkova, v plné verzi (Province Level)
Zdravotnictví (Sanitation)
Pokud se mu nevěnuješ, vypuknou nemoci, které jsou ukázány jako malá lebka na Hlavní Mapě. Ničí domy a snižují cenu pozemků. Pokud se objeví mor, musíš rychle zbořit postižené domy. nemoci se ale vrátí, pokud nevrazíš peníze do zdravotnictví.

Lázně (Bath Houses)
Buduj lázně v dosahu vodovodu, blízko domů. Vzroste cena pozemků v okolí, a zlepší hodnocení celého města (hodnocení Kultury). Časem se také vylepšují. Mají určitý dosah zdravotnických služeb, a po vylepšení se tento rozsah zvětší. Nepotřebují spojení cestami.

Nemocnice (Hospitals)
Slouží celému městu, nejen okolí. Pokrytí služeb ukazuje v procentech HOSPITAL COVERAGE v Query Panel. Pokud klesne pod 100%, může vypuknout nemoc. Potom je třeba stavět další nemocnici. Potřebují přístup po cestách. Také musí být v oblasti pokrytí daněmi Fóra, aby sem mohli docházet úředníci.

Zábava (Entertainment)
Lidé v Římské Říši si chtějí dopřát i nějaké zábavy v jednotvárném životě. Potřebují nějakou zábavu, ať jsou to závody vozů, či galdiátorské zápasy v aréně. Pokud chceš OPRAVDU zvýšit cenu pozemků, musejí být v blízkosti všechny tři typy zábavných objektů: Divadlo (Theater), Arena, Cirkus. Každá z budov ve městě má danou Míru zábavy (Entertainment rating), od 0 do 9, založenou na blízkosti ke jmenovaným atrakcím. Tak například bude-li dům blízko Divadlu a Aréně, a nablízku nebude Cirkus, dostane dům hodnocení 6 (3+3 za první dvě položky, 0 za nedosažitelný Cirkus.) Vyšší verze zábavných zařízení budou dostupné až po určitém růstu celého města. Zábava nejen zvyšuje cenu pozemků, ale i hodnocení Kultury. Zařízení nemusejí být připojena cestami.

Divadlo (Theater)
Hrají se zde hry, opery a jiná představení. Jsou dvě velikosti a to Divadlo (Theater) a Odeum (jen je větší, pokryje větší oblast)

Arena
Odehrávají se zde zápasy zajatých nepřátel, divokých zvířat, a podobně. Také jsou dvě velikosti a to Arena a Coliseum

Cirkus (Circus)
Oválná dráha, kde se pořádají závody vozů tažených koňmi. (Chariot races). Dvě velikosti : Circus a Circus Maximus. Při umisťování si můžeš vybrat směr, jakým bude Cirkus nasměrován.

Bohoslužba (Worship)
Kromě středisek náboženství zastávají tyto budovy i ochranu zlata a pokladů. Pokud město začíná vydělávat, a přitom nemá zlato kde ukládat, množí se vloupání. Větší bohatství si vyžaduje více náboženských budov. Existují tři velikosti:

Svatyně (Shrine)
Chrám (Temple)
Basilika (Basilica)
Protože tyhle budovy jsou i ochranou pro cennosti, musíš si být jistý, že jsou v oblasti vysoké bezpečnosti (spojení cestami s Kasárnami a Prefekturami). Rozvoj budovy je závislý na ceně pozemku a na množství obyvatel města. Na druhé straně zvýší cenu pozemků, a hodnocení Kultury. Nepotřebují přístup cestami.

Vzdělání (Education)
Zvyšují cenu půdy a hodnocení Kultury. Jsou tři typy:
Grammaticus (Škola pro děti.)
Rhetor (Škola pro starší studenty)
Knihovna (Library)
Školy pokrývají určitý okruh kolem sebe. Pokud je škol málo, je to LIMITUJÍCÍ FAKTOR. Knihovna slouží pro CELÉ město, a jsou k dispozici až po určitém rozvoji města. Potřebuje přístup po cestě/silnici, a podobně jako Nemocnice má být v dosahu Fóra. Nedá se říci, že by jedna Knihovna stačí pro velké město. Pokrytí Knihovnou (Library Coverage) je vyjádřeno v procentech v QUERY PANEL. Pokud je nižší než 100%, je třeba stavět další.

Okrasa (Amenities)
Stavba zvýší cenu okolních pozemků, zvýší hodnocení Kultury. Náměstí má stejnou funkci jako cesta/silnice.

PENÍZE (Money)
Peníze jsou hnací silou. Musíš platit za stavby, pracovní síly, obranu, uspokojení Císaře. Jednotkou měny je Denarius (po našem Denár), v množném čísle Denarii (po našem Denáry). V pravém horním rohu obrazovky se vždy ukazuje částka v denárech, kterou máš na kontě. Tyhle poklady máš uložené v náboženských budovách. Máš dva zdroje příjmů: daně od obyvatelů, a daně výrobní.

Daně obyvatelů (Population taxes)
Je to určitá část v procentech, které musejí odevzdávat obyvatelé ze svých příjmů. Počet obyvatel, a kvalita pozemků, určují velikost vybrané částky. Vyšší kvalita domů zaručí více obyvatel. POZOR: pokud příliš zvýšíš procento daní, lidé nebudou chtít bydlet ve tvém městě, populace bude klesat, a obyvatelé ti to nikdy nezapomenou! Poznámka: Obyvatelstvo je klíčem k úspěchu. Většina hodnocení bude záviset právě na obyvatelstvu. Takže právě na tom pracuj!

Daně z výroby (Industrial taxes)
Je to podíl v procentech na zisku výroby. Každý výrobní závod (Obchod) ve městě má u sebe určitý počet nádob, které ukazují zisk výroby. Vylepšení dosáhneš jak zlepšením přísunu surovin, tak zlepšením odbytu zvýšením počtu obyvatelstva. V Province Level také pozitivně působí vybudování sítě silnic, spojující města. Pokud daně příliš vzrostou, výroba se zhroutí. Výdaje zahrnují stavění, výplaty Legiím, sociální péči o Plebejce, roční poplatky, a tvůj vlastní plat. K úspěchu tě povede rovnováha mezi příjmy a výdaji tak, abys měl nějaký zisk, jinak si nebudeš moci dovolit výstavbu. Hodnocení Prosperity se zlepší jen tehdy, když budeš vydělávat.

OBYVATELSTVO (Population)
Je to klíč k úspěchu, růst záleží na podmínkách, které ve městě panují. Vše je obsaženo ve výše zmíněných odstavcích. Výška daní má také jasný vliv, čím jsou daně vyšší, tím ubývá obyvatelstva.

CENA POZEMKŮ (Land value)
Určují, jak se budou stavby rozvíjet, nebo naopak chátrat. Každý čtverec mapy má cenu mezi 0 a 64, která se mění působením různých faktorů. Základní pravidla jsou tato. Každá budova má určitý okrsek kolem sebe, kde zvětšuje cenu půdy. Jsou ale stavby, které snižují, nebo limitují cenu okolních pozemků. Jsou to: Kasárna, Prefektury, Tržnice, Obchody, Hradby, Brány a Věže. Jsou jistě nezbytné, ale musíme je umisťovat s rozvahou. Cenu půdy snižuje: rumiště (po zbourání domu), požár, mor. Je moudré co nejrychleji tyto faktory zlikvidovat. Další stavby: Lázně, Fórum, Chrámy, zábava, Nemocnice, školy a Knihovny, Okrasa - ty všechny mají pozitivní vliv na cenu půdy. Dalším takovým faktorem je, že z některých budov vycházejí chodci. Prefektury "vyrábějí" Vigiles (Stráže), Tržnice obchodníky, Kasárna a Věže vojáky. Pamatuj na to při výstavbě cest/silnic.

MÍRA RŮSTU (Growth rates)
Když klikneš pravým tlačítkem myši na budovu v City Level, ukáží se ti parametry:

Průmyslový růst (Industrial Growth Rate)
Je ovlivněn hlavně výrobní daní. Čím je daň vyšší, tím nižší je růst. Nejhorší je prudké zvýšení.

Populační růst (Population Growth Rate)
Závisí na dani obyvatelstva, úrovni zaměstnanosti, a temperamentu lidí v dané provincii. Při nízké dani, vysoké zaměstnanosti, a když je obyvatelstvo spokojené s režimem, je hodnocení vysoké.

PROVINCE LEVEL
Umístí tvé město do reálného okolí, a budeš zodpovídat za celou provincii Římské Říše. Pokud dostaneš novou provincii, obyvatelé nemusejí s touto nadvládou souhlasit, mohou se i vzpírat. Je na tobě, aby sis provincii podrobil, a vytvořil ekonomický a sociální systém. Ovládání panelu Provincie je shrnuto ve schématu na začátku návodu. Na této úrovni můžeš budovat farmy, doly, lomy, přístavy, obchodní střediska. Doplní to tvoji ekonomiku. Pokud např. založíš důl na písek, můžeš ve městě zřídit sklárnu. Konečný výrobek se pak objeví na tržišti. Posílí to tvoje výrobní daně. Každá vybudovaná struktura potřebuje silnice do tvého města. také budeš potřebovat sklady (Warehouses), a někdy i pracovní tábory (Work Camps). Skladiště uskladní suroviny, než jsou odebrány do výroby, a pracovní tábory ubytují Plebejce, kteří jsou potřební pro práci. Poznámka: Jak roste ekonomika, potřebuješ více Plebejců pro práci v Provincii (Provincial Work) - Forum, Plebeian Tribune. Bezpečnost je také důležitá. Můžeš postavit Provinciální Hradby (Provincial Walls), a Pevnosti (Forts) pro ubytování vojáků. Pokud k tobě míří nájezd, musíš mít silnou Legii vojáků. Pohybuj se po mapě provincie (Province Map), kliknutí pravým tlačítkem (nebo Query funkce) dostaneš informace. Můžeš navíc zjistit hranice hor, travin, farmářské půdy, lomů a dolů, a ostatních oblastí. Římská města (Roman Towns) jsou spřátelené osady, která budou růst, pokud k nim z tvého města vybuduješ silnice. Kmeny (Tribes) jsou nepřátelské kmeny, které se vzpírají Římanům. Pokud je chceš podrobit, musíš na ně vyslat Kohortu. Pokud je tvoje provincie ohraničená mořem, ukazuje bílá šipka na okraji obrazovky směr obchodních možností, směr k mořské obchodní cestě.

SILNICE/CESTY (ROADS)
Budují se stejně jako na City Level. Nejsou zde chodci, ale spojení s budovami je nutné. Pokud připojíš malou vesnici, bude se rozrůstat. Na druhé straně cesty umožňují rychlejší postup Barbarům při jejich nájezdu. Silnice můžeš budovat přes Traviny (Grasslands), Lesy (Woodlands), ale ne přes Hory (Mountain Ranges), Farmy, Lomy/Doly (Quarry/Mine Land), a města (Towns).

BEZPEČNOST (SECURITY)
Provinční hradby (Provincial Wall) mají stejnou funkci jako hradby ve městě. Celou provincii takto můžeš obehnat hradbami, nebo můžeš chránit jen část provincie. Pozor: pokud oddělíš některé město nebo jiné stavby od tvého města, poklesne rozvoj. Pevnost (Fort) v provincii můžeš vybudovat až deset Pevností. Každá si vytvoří armádu, Kohortu (Cohort), které velíš. Na Provinční Mapě se pak ukáže tahle armáda jako vlající prapor, bojová standarda (battle standard). První, kterou vytvoříš, bude první kohorta - Prima Cohort, a každá další bude mít své vlastní jméno, vzhled a morálku. Síly tvé Legie (souhrn všech vojáků) budou rozděleny mezi pevnosti, a tak čím více pevností máš, tím méně bude mít každá Kohorta vojáků. Svou Legii můžeš řídit prostřednictvím Fóra (Forum, Centurion).

Obchodní střediska (Trading Posts)
Zde budeš obchodovat se zeměmi za hranicemi tvé provincie. Zboží sem bude posíláno přes pohraniční města. Čím blíže je pohraniční město k Obchodnímu středisku, tím jednodušeji budeš s městem obchodovat. Rozmisťovat Obchodní střediska blízko měst na hranicích zlepší obchod s okolím. Když chceš vědět, jaké zboží proudí přes hranice, jdi do Fóra, a konzultuj Obchodníka (Merchant). Každé Obchodní středisko musí mít Skladiště (Warehouse), a musí mít přístup po silnici do tvého města. nepotřebují Pracovní tábory (Work Camps).

Hannes (Abeceda her)