RTS, to je pojem, který zná určitě každý, kdo má s počítačovými hrami, byť jen malé zkušenosti. Stejně tak asi každý zná legendy tohoto žánru, jakými jsou Duna, nebo C&C: Red Alert. Poslední dobou se ale začala uplatňovat
nemilá věc, a to sice, že se objevují stále stejné strategie a liší se vlastně jenom vzhledem jednotek, nebo barvou terénu. Takovýchle klonů je bezpočet a objevují se stále další a další. Princip je veskrze jednoduchý, vybuduj co nejsilnější armádu,
ubraň se pár útokům, pak seber co máš a znič vše, co ti přijde pod ruku. Takhle by to mohlo pokračovat až do nekonečna, ale to by si jedna z největších osobností herního průmyslu nesměla říct dost, nezaložit novou firmu a nezačít pracovat na další
průkopnické hře, jako byly před lety HRY Populous, nebo Power Monger [Populous byla s Dungeon Masterem asi nejlepší hra, jakou jsem na svém dnes již archaickém Atari hrál]. Tou osobou nebyl nikdo jiný, než Peter Molyneux.
Hra na Boha
V Black & White nehrajete za nějakého generála, nebo vládce národa, ale hrajete rovnou za Boha, kterého jeho ovečky uctívají a milují. To ale ještě neznamená, že máte nad vším absolutní moc, jste totiž závislý na síle víry vašich lidiček k vám.
A tady začíná celá hra, tedy vlastně jenom její první, strategická část. Víru obyvatel svých vesnic můžete upevňovat buďto tím, že se o ně budete úzkostlivě starat a chránit je- oni potom budou šťastní a spokojení ve svém harmonickém světě.
Pokud se vám ale vize nádherné krajinky a spokojených lidiček hnusí, pak budete víru ve vás vymáhat jiným, krutějším způsobem. Budete lidi ždímat a utlačovat, obětovat na oltáři a dělat další takové ty "zlé" věci, jenom proto, aby se vás báli
a nedovolili si vás požádat třeba ani o jídlo, nebo dřevo. Odtud plyne i název hry: White, bílý - hodný x Black, černý - zlý. I když říkat pojmy dobrý a zlý tady vlastně úplně neplatí,
v tomhle světě totiž prakticky neexistuje dobro a zlo, protože VY jste bůh a VY určujete co je správné a co n. S vaším přesvědčením souvisí i jedna skvělá vychytávka, které jsem si málem ani nevšiml.
Pokud budete dobří a laskavý, bude vaše boží ruka [kterou vlastně ovládáte úplně vše- kameru, kouzla, lidi i vaší potvúrku- o té později] krásně sametová s dokonale zastřiženými nehty. Pokud se ale vydáte cestou zla, tak se ruka bude pomalu
měnit na rudou, vystoupnou popraskané žíly a ďábelské nehty. To samé platí i o vašem chrámu, který je vaší jakousi základnou o kterou když přijdete, tak je s vámi konec. Ale nic není tak horké, jak se uvaří- chrám, a to ať váš, nebo soupeřovo,
může být zničen pouze pokud již dotyčný bůh neovládá žádnou vesnici a jeho síla je tak vyčerpána. V chrámu si taky můžete prohlížet nejrůznější statistiky [a to dokonce i takové hovadinky, jako je počet bobků, které udělala vaše příšerka],
nebo zde můžete nechat vaši potvoru potetovat.
Strategie
Další věcí, kterou se B&W liší od ostatních, je fakt, že nemůžete vyrábět žádné vojáky, ba dokonce ani dělníky. Armáda ve hře není vůbec- o vojenskou stránku se staráte sami svými destrukčními kouzly [menůžete být jenom "soft guy",
jinak by vesničané vaši dobrotu jenom zneužívali]. Do bojů můžete také zapojit vaši příšerku, která bojuje většinou s potvorami nepřátelských bohů, a dělníci [vesničané] se rozmnožují sami. Vypadá to, že nemůžete vůbec nic ovlivňovat?
Asi ano, ale je tady několik způsobů, jak se do života zapojit. Vesničany totiž můžete svou božskou rukou uchopit a přendat je na místo, kde chcete, aby pracovali, např. k lesu - dřevorubec, na pole - farmář, k lidičkovi druhého pohlaví -
začnou se rozmnožovat. Další věcí je stavba budov. Ty se vytvářejí z konstukcí, které musíte vyrobit ve speciální budově a potom jejich skládáním dohromady můžete teprve položit základy cílené budovy. Čím více konstrukcí zkombinujete,
tím docílíte dalších a složitějších budov.
Pro lepší pochopení uvedu příklad: z jedné konsrukce můžete postavit jeden malý dům a ze dvou logicky dům větší. Kombinací tří postavíte v závislosti na stavbách, které máte již postavené, např. jesle, nebo hřbitov. Spojením čtyř postavíte
pole, atd. Třetí způsob jak ovlivňovat dění je používání kouzel. Když nebudu počítat kouzla útočná a obranná, tak vesničanům můžete třeba vykouzlit dřevo [buďto přímo, nebo například formou lesa], jídlo, a nebo taky můžete zalít pole.
Poslední možností ovlivňování je použití vašeho titána [příšerky, potvory,...], která je rozhodně tou nejzábavnější.
Výchova titána
Tady začíná druhá, a pro někoho možná mnohem zajímavější část hry. Ať chcete nebo nechcete, aby se vaš moc rozšiřovala budete muset získat na svou stranu i další vesnice. Ale co dělat, když za hranicemi vaší říše nemáte vůbec žádnou moc? Od toho je tady vaše boží dítě.
Po splnění prvních pár úkolů dostanete na výběr ze tří titánů- kráva, tygr, opice. Po zvolení si jednoho z nich se můžete teprve připravit na jeden z nejúžasnějších okamžiků, které jste v počítačových hrách zažili. Vašeho titána totiž můžete učit všemu, co chcete, můžete ho naučit NAPROSTO vše! Chcete, aby žral lidi a rozkopával jim jejich příbytky? Dejte mu vesničana do ruky, pohlaďte ho po břichu a až ho sní pohlaďte ho znovu- bude si myslet, že ho tím chválíte a bude to dělat častěji. Chcete, aby se naučil tančit? Dejte mu vodítko učení a nechte ho ať se dívá na tančící vesničany. A, ano vodítka jsou další velmi užitečná věc, máte k dispozici tři: vodítko učení [titán bude bystřejší a snáze se věci naučí], agresivity [bude agresivní a nepřátelský] a vřelosti [bude se snažit dělat dobré skutky a být milý]. Vodítkem můžete taky titána přivazovat k budovám, aby neštrádoval všude možně, zatímco si vyřízujete své boží povinnosti [i když je někdy sranda nechat titána ať si dělá co chce a jenom ho pozorovat].
Neskutečná je ale teprve radost, kdy se váš titán něco užitečného naučí a vesničané mu zato začnou tleskat, klanět se k němu a mojí krávu z toho dokonce naučili i tancovat. Tyhle věci se velice těžko popisují, tohle se opravdu musí vidět na vlastní oči.
Titán tady není ale jen jako jakýsi doplňek, je velice užitečný a to hned z několika důvodů. V pozdější fázi hry totiž může být "vycvičený" natolik, že převezme vaše povinnosti a vy se pak nemusíte starat skoro o nic. Druhé, ryze praktické využití je poslat titána do nepřátelské, nebo ještě neutrální vesnice a on potom bude ovlivňovat tamější obyvatele, aby se přidali k vám. Tohle je vlastně nutnost, protože sféra vašeho vlivu je přímo úměrná tomu, kolik máte vesnic, kolik je v nich lidiček a jak si žijí. V této sféře si můžete dělat co chcete, ale jakmile se dostanete na území jiného boha, tak se veškerá vaše moc vytratí, kouzla také použít nemůžete, takže nezbývá než vyslat titána, aby se s tím nějak vypořádal.
Až potud to mohlo znít, že jsem hrou absolutně nadšený a nemám jí co vytknout, ale pár věcí přeci jen zkritizovat musím. Faktem je, že postupujícím časem vyprchává nadšení z toho, že se vaše potvůrka naučila zase něco nového a že jste získali novou vesnici s novými kouzly už taky není nic, z čeho byste byli nadšení. Zkrátka hra se stává nudnou a zdlouhavou. Například získávání vesnic na svou stranu je podle mě velmi zdlouhavé a pokud je nepřátelský bůh silný, tak tenhle proces může trvat až neúnosně dlouho. Kladná stránka téhle věci je, že když se vám přesvědčování cizí vesnice už hodně dlouho nedaří, tak si hru sejfnete a celou vesnici s ďábelským úsměvem na tváři smetete firebally a jinými užitečnými hračkami. Je to skvělý pocit zadostiučinění, když vidíte ty zmetky jak hořící pobíhají po vesnici... předtím pořád žadonili o jídlo, když měli jídlo, tak zase chtěli dřevo, když už měli všeho dost, tak ctěli děti... no teď by asi potřebovali pořádnou sprchu, haha... no, ehe, to jsem se nechal trochu unést.
Co říci závěrem. I přes výše zmíněné nedostatky se nedá B&W upřít totální oživení herní scény a zcela novátorský přístup, kdy se autoři odvážili vytvořit něco svého a nejen kopii, i když třeba velmi povedenou, toho známého. Navíc všechno zaobalili do nádherného graifkého kabátu, naprogramovali neuvěřitelnou umělou inteligenci a přidali spousty drobností o kterých jsem se ani nestihl zmínit- desítky nepovinných subquestů, vaše dobré a špatné svědomí v podobě postaviček anděla a ďáblíka, kteří každou chvíli proletí po obrazovce a řeknou, co si myslí o tom, co právě děláte a mnoho dalších vychytávek. Tohle rozhodně není hra pro každého, nepodobá se ničemu, co jste kdy předtím hráli a pokud máte chuť zkusit něco ÚPLNĚ nového, pak nezbývá než Black & White doporučit. Pokud ale nedáte dopustit na svého Quaka, nebo C&C, tak pro vás B&W asi nebude to pravé.
Parametry
Typ hry: strategie Hardware: P-350, 64 MB RAM, 3D Karta