Blade of Darkness

Vydavatel: Rebel Act Studios

Žánr 3D akčních RPG asi není mezi herními vývojáři příliš oblíben, protože se takovýchto her zatím moc neobjevilo. O velmi dobré práci můžeme hovořit prakticky jen v případě skvělého Die by the sword (a co mlátička Rune?), které už je ale nějaký ten pátek staré. Proto se už první zprávy o Blade of Darkness (dále jen BoD) daly nazvat jako spása všech fanoušků akce a RPG. Hra již vyšla a nyní je na mě, abych ji zhodnotil. S příběhem si Rebel Act Studios moc práce nedali, takže nejdůležitější informací pro vás je, že se jedná o záchranu jakéhosi fantasy světa. I když je BoD z velké části akční, prvky RPG rozhodně nezapře. To uvidíte hned na začátku, kdy si můžete vybrat ze čtyř postav, které provedete všemi misemi. První postavou je barbar Tukaram. Je samozřejmě ze všech nejsilnější, ale na druhou stranu nemůže nést žádné brnění. Jeho nejoblíbenějšími a nejlépe použitelnými zbraněmi jsou oboustranné meče a sekery.

Pro nekompromisně destruktivní typy je ideální volbou. Další na řadě je rytíř Sargon. Ten je jednoznačně nejvšestrannější. V žádné činnosti vyloženě nezaostává, na druhé straně ale nevyčnívá. Jeho specialitami jsou vylomeniny s lehkými meči a štíty. Pak tu máme trpaslíka Nagflara, který je také velmi dobrým bojovníkem, ale jeho špatnou vlastností je pomalost. Nemůže používat žádný typ zbraně nebo brnění, které je delší než on sám. Poslední postavou je zástupkyně něžného pohlaví, amazonka Zea, která kromě velmi vyvinutého poprsí a sexy těla disponuje i velkou rychlostí a hbitostí, navíc skvěle ovládá luky a kopí. Je ovšem pravdou, že toho snese daleko méně než ostatní, výše popsané, postavy. Další náznaky RPG, v jinak hodně akční hře, můžeme najít třeba ve zbraních a vybavení postav. Jednomu nějaká zbraň sedne skvěle, druhému boj s touto zbraní bude nebezpečnější sobě samému než nepříteli. A tak dále... Máme tu i zvyšující/snižující se počet životů, obranné a útočné číslo a energii, po kterou jste schopni bez přestávky bojovat. Pokud získáte určitý počet zkušeností, automaticky přecházíte na další level. Tady jsem našel první drobnou chybičku, i když pro někoho to zase tak špatné nebude. Když například bojujete s nějakou kreaturou a zbývají vám třeba pouhé životečky, je v normální hře skoro jasné, že bude za chvíli po vás. Pokud se ale v BoD při boji v této situaci dostanete na další level, automaticky se vám vyplní životy na maximum, které se navíc většinou ještě zvýší, pokud ho srovnáme s minulým. Pro někoho nepříjemné, pro druhého zase ne. Názor si udělejte sami. Interakce s předměty je podobná jako v Rune.

Prakticky vše můžete zvednout a použít, takže během hry budete třeba nepřátele trefovat stoličkou, nebo budete muset tlačítko, které leží vysoko nad vámi, stisknout tím, že po něm hodíte useknutou část těla nepřítele, kterého jste před chvílí odpravili. Naleznete-li například nezapálenou louči a poté najdete nějaký hořící předmět, stačí louč přiložit k tomu pramínku světla a začne hořet. To je ale revoluce! A mohl bych pokračovat dál... Velmi zajímavý je však i systém boje. Není tu pouhé mlácení, jsou tu totiž speciální komba. Prostě stačí stisknout několik tlačítek najednou a máte kombo. Tak jednoduché to ale není. Celkově se dá říci, že komba slouží k lepšímu zvládnutí boje a hra se díky nim stává zajímavější. BoD je rozdělen na celkem slušný počet misí, přičemž ta první je pro každou postavu jiná. Na začátku získáte nějaké ty informace o úkolech mise a místě, kde se hra odehrává. Na vás je, aby jste si proklestili cestu plnou nejrůznějších nestvůr a přitom splnili úkol. Sem tam se objeví i nějaká ta páka či tlačítko, ale mnoho zákysů tu nezažijete. Jinak je hra ale velmi obtížná, možnost Save/load budete využívat hojně. Popravdě řečeno, prakticky největším lákadlem na BoD je asi grafické zpracování. To vypadá naprosto úžasně, konkrétně třeba odrazy světla na vodní hladině, hořící louče a mnoho dalších efektů. I postavy a objekty jsou vymodelovány bravurně a všechno je prostě… nádherné! Za grafikou nepokulhává ani kvalitní design úrovní, který se na rozdíl od jiných akčních her rozhodně povedl. Zajímavé jsou také nástrahy na způsob trilogie Prince of Persia. Naleznete tu například ohnivou propast, střídavě vyjíždějící bodáky, mnohdy i různé sekáčky atd. Rozhodně musíte při hře dávat pozor, jinak byste (doslova) přišli o hlavu. A tím se dostáváme k další vlastnosti hry, a tou je celkem velké množství krve a brutálností. Autoři si rozhodně nedělali problémy s určitým omezením - setnuté končetiny a brutální rány způsobené bodnými zbraněmi jsou na denním pořádku. Zvukově je na tom hra taktéž slušně - hudba celkově doplňuje atmosféru, ale o žádný zázrak se nejedná. Hře lze vytknout jen málo. Malinkým minusem je systém ovládání, na něž je třeba si dlouho zvykat. I boje jsou místy dost nepřehledné. Obtížnost je pro průměrného hráče dosti vysoká a hra vám vydrží celkem dlouho. Blade of Darkness je hra, která uspokojí všechny akce-chtivé hráče, kterým nevadí prvky RPG a fantasy svět. Když to spojíme s výborným (i když hodně náročným) grafickým zpracováním a dobrou hratelností, vyjde nám velmi dobrá hra, za kterou se nikdo na svém harddisku určitě nemůže stydět, spíše naopak.