<<- menu recenze,    <- menu recenze I-Z <- recenze Stronghold

Tom Clancy´s Rogue Spear: Black Thorn

Hra Rainbow 6 a její nástupci se za těch několik let své existence stali opravdu populárními. Hlavně perfektní zpracování taktické části a také skvělá hratelnost zůstává tím, co hry této série neustále udržuje na špici žebříčku takticko-akčních titulů. Dnes máme tu čest představit vám nejnovějšího člena této bohaté „rodiny“, tentokráte se pyšnícího jménem Black Thorn.

Spisovatel Tom Clancy již svými knihami inspiroval nemálo herních vývojářů k vytvoření nějakého titulu a asi mezi ty nejvíce známé patří série Rainbow Six. Ta si během několika let a několika dílů, které spatřily světlo světa, vydobyla patřičné renomé a tak si myslím, že nejen já jsem byl velice potěšen, když se na pultech českých obchodů objevil poslední počin z dílen Red Stormu, hra Tom Clancy´s Rogue Spear: Black Thorn.

Hned ze začátku nesmím zapomenout zmínit, že se nejedná o plnohodnotnou hru, ale o pouho pouhý datadisk k původnímu Rogue Spear, jehož recenzi si můžete přečíst zde. Black Thorn se na rozdíl od mnoha jiných datadisků vyznačuje možností spuštění i bez vlastnictví původního Rogue Spear. Na druhé straně se však dá očekávat, že toho nepřinese mnoho nového, jak tomu obvykle u datadisků bývá. Konkrétněji se dají nové změny/novinky spočítat na prstech jedné ruky – za zmínku snad stojí jen nové mise, změny v arzenálu zbraní, vylepšení grafiky atd. To vše dohromady tedy nedává rozhodně nic revolučního a v podobném duchu se odehrává i Black Thorn.

Menu a intro
Jak jsem již uvedl, příliš nového jsem od tohoto datadisku nečekal, což se ukázalo hned na začátku. Menu a intro jsem považoval za místa, kde by přece jenom mohli samotní autoři několik změn udělat - nestalo se. Mrzí to hlavně právě u menu, které vypadá prakticky stejně už od prapůvodního Rainbow Six a změn se s každou novou verzí dočkalo jenom pozadí a použité barvy. Rozvržení funkcí na obrazovce tedy zůstává stále stejné. Na druhou stranu je však pravda, že si díky tomu menu stále zachovává dostatečnou přehlednost. Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že hráč, který vidí tuto hru jako zástupce celé série poprvé, bude jistě nadšen. Hodnocení menu je tedy hodně rozporuplné – staří „harcovníci“ ho přijmou s různými reakcemi (někteří budou potěšeni, protože jim menu jistě vyhovuje, jiní zase zklamání, že se opakuje pořád ta samá písnička), stejná situace pak nastane i u jedinců, kteří hru této série vidí poprvé.

Samotná hra
Tak trochu jsem asi pozapomněl na hráče, kteří vidí tento titul poprvé. Pro ně tedy snad několik slov o samotné hře. Jedná se o takticko-akční titul, ve kterém se ocitáte v kůži členů elitních jednotek, jenž mají za úkol plnit rozmanité úkoly i v těch nejzapadlejších částech světa. Stručná charakteristika, která však přesně vystihuje to, čím celá série byla a stále je.

Black Thorn tentokráte přináší devět single-player a šest multi-player misí, tedy suma sumárum dohromady na patnáct nových levelů. Ty nepřekvapí ničím významným, opět budeme osvobozovat rukojmí z pečlivě střeženého domu, zabíjet teroristy v pralesích a dalších koutech naší milé planety. Rozmanitostí se chlubí sbírka zbraní a přístrojů, kterým můžete vybavit své vojáky, každý si jistě vybere podle svého gusta. Z vlastní zkušenosti ale vím, že v devadesáti procentech případů postačí ponechat nastavení původní, které připraví sama hra. Mezi vším tím vybavením však najdete kousky, které stojí za prozkoumání a tak doporučuji projít si celý arzenál zbraní, rozhodně to není ke škodě (určitě tím zabijete nějaký ten čas, dohrání nových misí vám totiž moc času nezabere).

Taktická část
K silné stránce série Rainbow Six vždy patřila její taktická část. Jak jsem již napsal, ve hře nejde jen o samotnou akci, kdy se probíjíte houfem nepřátel, ale i o to, dobře si celou následující akci naplánovat. To probíhá ještě při nastavování nezbytných detailů, tedy před vstupem do samotné hry. Systém plánování zůstal nezměněn, opět máte možnost rozdělit vojáky do čtyř týmů (modrý, zelený, červený a zlatý) a každému z nich pak udělit speciální pokyny a také cestu, kudy se má pohybovat (vždy totiž máte k dispozici přesnou mapku místa, kde se následující akce odehrává – nepřipadá mi to příliš realistické a rozhodně bych ocenil misi, ve které bych od počátku netušil ani kde jsem, ani co je mým úkolem – určitě by to bylo příjemným rozptýlením jinak celkem stereotypního plánovaní).

Akční část
I když je samotné plánování velice zajímavé a v některých případech i praktické, jde to i bez něj. Ono je možná i jednodušší vybrat si z vytvořených týmů jeden a s tím pak zkusit projít celou mapu, jako v klasické střílečce. Není to nic těžkého, i když přiznávám, že jsou mise, kde se bez trochy taktiky neobejdete. Záleží však na názoru a chcete-li mít ze hry větší požitek, akci si pěkně naplánujte. A jak probíhá samotný boj? Ovládáte tedy jednoho z vašich vojáků a s ním plníte zadané úkoly. Dívat se můžete jak z pohledu první, tak i třetí osoby. Praktičtější je první možnost, větší prožitek nabízí druhá. Opět je výběr stejně jako v několika předchozích případech pouze na vás.

Grafika, zvuky a hudba
Herní engine nedoznal sebemenších změn a je už popravdě na dnešní dobu poněkud zaostalý, což mi zcela upřímně a ne zrovna slušnými slovy sdělilo i několik mých kamarádů, kterým jsem hru v zapadlém koutu svého pokoje ukazoval. Právě v tomto případě mi více než kde jinde vadí „lenost“ vývojářů z Red Stormu. Pokud budeme opravdu upřímní, tak pořádnou hrou byl asi jen první díl, Rainbow Six. Jeho nástupci nepřinesli takřka nic nového, snad pár změn, které ale hru zásadně neovlivnily. A je to škoda, u kvalitního titulu to mrzí dvojnásob a datadisk Black Thorn to v podstatě sráží k šedivému průměru. Hudba se mi tradičně u této série líbí a názor jsem nezměnil ani v případě tohoto datadisku. O zvucích platí to samé co o grafice, tedy prakticky žádné změny, nějaké ty novinky najdeme jen u vybraných zbraní a to je žalostně málo.

Pohádky je konec aneb tentokrát to vše končí špatně
Závěrečné ohodnocení každé hry je zřejmě pro čtenáře tou nejzajímavější, pro mě však tou nejtěžší úlohou. Celá série Rainbow Six je jistě kvalitním počinem, který stojí za prozkoumání, datadisk Black Thorn ji však rozhodně čest nedělá. Pokud ode mě žádáte radu, zda jít či nejít do nákupu tohoto datadisku, pak musím odpovědět záporně. Za své peníze totiž v tomto případě dostanete žalostně málo muziky!

Parametry
Žánr: takticko-akční
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, Windows 9x/Me